Dringend aandacht gevraagd voor bediening Eilandbrug

Dringend aandacht gevraagd voor bediening Eilandbrug

Nieuws 0 Comment

CDA-fractie bij monde van Cor Adema blijft pleiten voor Bruine Vloot


Er moet snel overleg komen tussen schippers van de Bruine Vloot en Rijkswaterstaat over de bediening van de Eilandbrug. Daarop wordt aangedrongen door de fractie van het CDA in de Kamper gemeenteraad. Raadslid Cor Adema probeert al jaren meer aandacht te krijgen voor de Bruine Vloot, die een belangrijke bijdrage levert aan de nautische uitstraling en historisch beeld van Kampen.

De Bruine Vloot versterkt het veel geroemde Kamper Stadsfront.

Nadat Henri van Dijk, schipper van de Pouwel Jonas, actie had aangekondigd in de Stentor, heeft Adema in een tweet de politiek opgeroepen tot actie. Van Dijk eist, namens de schippers van de Bruine Vloot in Kampen, een aanlegsteiger ten noorden van de Eilandbrug, de tui(kabel)brug in de N50 nabij Kampereiland. ”In het hoogseizoen komt het wekelijks voor dat klippers uren moeten wachten, voordat zij de brug kunnen passeren”, zo laat Van Dijk optekenen door de Stentor.

Adema stuurt aan op een aansturing van de brug die aan de wensen en behoeften van de Bruine Vloot voldoet. Hij wil niet in het overleg treden tussen Rijkswaterstaat en de BBZ, de brancheorganisatie voor de Nederlandse chartervaart. Wel dringt hij erop aan dat het overleg van maart doorgang vindt en niet zonder gevolgen blijft. Vrijdag 10 maart jongstleden waren de betrokken partijen samen gekomen op de Summertime en bespraken daar, naast de bediening, ook andere zaken die belangrijk zijn voor het in de vaart houden van de Bruine Vloot (zie onderaan).

De Summertime ligt samen met andere schepen van de Bruine Vloot aan de IJsselkade benedenstrooms.

Bruine Vloot
Meer (voormalige) havensteden in Nederland kennen een zogenaamde Bruine Vloot, een verzamelnaam voor traditionele schepen die vroeger vracht vervoerden en tegenwoordig vaak zeiltochten of evenementen organiseren. Ze representeren maritiem erfgoed maar met hun veelal lange masten vormen bruggen nog wel eens een obstakel. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Eilandbrug die via een modern glasvezelnetwerk en met onder andere camera’s, sensoren en luidsprekers wordt bediend vanaf de Ramspolbrug door Rijkswaterstaat.

De brug bij Mandjeswaard wordt op afstand bediend vanuit de brugwachterspost op de Stadsbrug. Deze beide bruggen vallen niet onder de provincie. De brugwachters zijn in dienst van gemeente Kampen. Adema zou het een goed idee vinden als de Eilandbrug ook vanaf de Stadsbrug en een Kampenaar ”een brugdraaing doet”, zoals het openen en sluiten van een brug in vaktermen heet. Tenslotte wijst de ex-schooldirecteur, ex-wethouder, volgend jaar ex-raadslid en tegenwoordig enthousiast stadsgids (zie onderaan) op de werkgelegenheid die de Bruine Vloot met zich mee kan brengen voor het toerisme. Adema, en met hem de Kamper CDA-fractie, zet voor toerisme graag alle seinen op groen, ook die van de N50-brug voor historische schepen.

De Kampereilanderbrug opent zich om een schip door te laten.

Zie ook:
CDA zet zich in voor het behoud van Bruine vloot (De Brug)
Geschiedenisles met schoolplaten (Hanzestad Kampen anno 1441)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x