Overlast stremming Stadsbrug en N50 beperkt

Overlast stremming Stadsbrug en N50 beperkt

Nieuws 0 Comment
beeld: Johan Schaart
tekst: Maarten van Gemert

Fietsdragers bij loopbrug maken feestje van oversteek IJssel

De laatste dagen voor de bouwvak is er nog hard gewerkt aan de Stadsbrug. Nadat donderdag en vrijdag met een imposante hijsklus de staalkabels zijn vervangen, zijn zaterdag en zondag beide zijdes van het hefgedeelte ”geconserveerd”. Daarvoor moest het wegdek weer de lucht in. Voor fiets- en voetvolk was er een brede trap geplaatst om over de hindernis te komen. Sterke mannen stonden klaar om te helpen en de reacties liegen er niet om. De provisorische overbrugging werd een spektakel en een waar feestje.

IJsseloversteek
Tijdens het grootscheeps onderhoud is de Stadsbrug (vanaf vorig weekeinde) voor scheepvaart- en autoverkeer afgesloten. Dankzij de lage waterstand kan veel scheepvaartverkeer via de zijdoorgangen passeren. In het uiterste geval moeten ze via het Zwartewater varen om bij de sluis bij Spoolde, die deze dagen extra bediend wordt, op de IJssel terug te keren. Voetgangers kunnen aan één zijde over de loopbrug de IJssel over, evenals fietsers – na afstappen. Aan dit laatste werd te weinig gehoor gegeven waarna verkeersregelaars werden ingezet. Vrijdagmorgen was er ook te voet geen doorgang en reden er extra bussen naar de overkant – via de Molenbrug die goed in de gaten wordt gehouden (zie onderaan). Zaterdagavond was er een geïmproviseerde voetgangersoversteek bedacht. De vertraging en de hoge trappen leken de mensen te verbroederen en drie ’fietsdragers’ gaven zich vol overgave over aan hun taak.

Drie sterke mannen helpen bij de noodpassage over de IJssel.

Loopbrug
Alsof het idee afgekeken was van het nieuwe station in Zwolle, zo kon men via hoge trappen op de passage komen om het spoor, pardon – het water, over te steken. Op Facebook staan veel enthousiaste reacties. Patricia riep zaterdagavond iedereen op om naar ”de gezelligste plek in Kampen” te komen en anderen vielen haar bij. Voor het conserveren, oftewel schilderen, moest het hefgedeelte van de brug zaterdagavond en -nacht op pilaren worden gezet en Patricia vertelt hoe ”er met man en macht werd gewerkt om een trap eroverheen te plaatsen mét fietsrail. Man, wat een topsfeer! Zwetende werkers – sommige zijn vanmorgen om 6u00 begonnen, op en neer rennend voor gereedschap, maar met alle liefde even met toeristen op de foto gaan.” Zondagavond liet zich slechts een enkele passant zien. De klus werd voortgezet en halverwege de nacht was het klaar. De brug moet er nu weer twintig jaar tegenaan kunnen maar een lezeres is daar pessimistisch over: ”Zondags werk is niet sterk.”

Stationstaferelen
Onze kunstredactrice sprak zaterdag over een ”onverwachtse bestorming van de Stadsbrug wat het uitzicht waard was.” Zij doelde daarmee op het kleurrijke hemelgewelf en op de late aankondiging van deze werkzaamheden. Zondagavond zou een uitloopmogelijkheid zijn maar volgens de uitvoerder lag dat al vast. ”In één nacht red je dit niet want je hebt altijd één tot twee uur uitval.” Schilders moeten het dauwpunt in de gaten houden. Rondom deze grens, die bepaald wordt door de combinatie van temperatuur en luchtvochtigheid, heeft schilderen geen zin. Aan beide zijdes van de brug stond een taxibus klaar voor mindervaliden en voor mensen met een scootmobiel of kinderwagen. In de spontane gesprekken op straat viel ook de suggestie om, zoals tijdens de Hanzedagen, de Genie uit Wezep mensen te laten overzetten met een pont of noodbrug. Patricia schetste stationstaferelen: ”Met vreemden wachten en kletsen bij Snackbar Timmer, elkaar helpen met de fietsen in de rails zetten – echt heel erg samenhorigheidsgevoel! Er was ruimte voor een straatmuzikant en kinderen om te stoepkrijten om het feest compleet te maken.”

Opstoppingen op de Stadsbrug bij de geïmproviseerde loopbrug.

Verkeersluwte
Waar Snackbar Timmer tegenover het station profiteerde van het brugonderhoud, daar draait de benzinepomp bij ’s-Heerenbroek extra omzet door het onderhoud aan de N50. Het asfalteren bij knooppunt Hattemerbroek verleidt veel automobilisten om weer de oude (Zwolse)weg naar Kampen te nemen. Het tegelijk aanpakken van de twee klussen pakt goed uit. In ’s-Heerenbroek is de extra verkeersdrukte te vergelijken met de avondspits en op de Drontermeerdijk verscheen er geen extra verkeer. Evenmin tussen station en stadsbrug richting Kampereiland, Emmeloord en verder noordwaarts. De N50 tussen Hattemerbroek en Kampen-Zuid gaat vrijdagavond weer open en dan sluit het gedeelte tot Kampen. De Stadsbrug gaat uiterlijk woensdagavond weer open. De vakantie zal een rol spelen in de verkeersluwte, waarmee ook rekening was gehouden. Verder ziet de gemeente niet welke routes het gemotoriseerd verkeer nu neemt. Uw verslaggever kan een tipje van de sluier oplichten. Op weg naar het zuiden nam hij simpelweg een toeristische route via Oldebroek en ’t Harde om bij Epe de A50 op te gaan. Er leiden meerdere wegen naar Rome. En naar Kampen.

Griekse schilders "conserveren" de Kamper Stadsbrug bij nacht.

Zie ook:
Onderhoud Stadsbrug verloopt voorspoedig
Provincie waakt over Molenbrug
Spijkerman geeft startsein onderhoud Stadsbrug
”Voorbereiding bredere N50 start in 2019”

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x