Station Zwolle Stadshagen definitief opgenomen in dienstregeling
Nieuws, Regionaal 3 oktober 2019, 0 CommentVeel besproken treinstation gaat half december open
Na veel oponthoud gaat het station bij de Zwolse wijk Stadshagen op zondag 15 december 2019 open, twee jaar later dan gepland. Misrekeningen van ProRail veroorzaakten een kink in de kabel. De strakke reisplanning tussen Kampen en Zwolle met de nieuwe vervoerder Blauwnet wordt na veel gepuzzel nu toch op lagere snelheid gehaald. Daarmee kan het station opgenomen worden in de dienstregeling.
Overstappen behouden
Met ingang van de nieuwe landelijke treindienstregeling op zondag 15 december 2019 kunnen reizigers tussen Kampen en Zwolle ook in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen, melden provincie Overijssel, ProRail, Keolis Nederland en gemeenten Zwolle en Kampen in een gezamenlijke persbericht.
Uit proefritten in juni bleken maatregelen in de treinbediening een “veilige en betrouwbare dienstregeling” met een snelheid van 100 km/u mogelijk. Alle overstappen in Zwolle blijven behouden met uitzondering, zoals eerder aangegeven, in de richting van Lelystad en Den Haag.
Mogelijke oplossingen
Nadat in december 2017 de bodem onder de Kamperlijn te slap bleek voor een snelheid van 140 km/u (zie onderaan), verviel een stop op station Zwolle Stadshagen. Begin 2018 zijn door ProRail 42 oplossingsrichtingen onderzocht. De betrokken partijen hebben afgelopen jaar de haalbaarheid besproken, als ook de kosten en tijdsduur, van maatregelen voor het verbeteren van de bodemstabiliteit en een in gebruik name van het station.
Eerder al werd geconstateerd maatregelen voor bodemversteviging, om toch 140 km/u te kunnen rijden, niet haalbaar zijn gezien de kosten van 35 tot 100 miljoen Euro. Vervolgens werd besloten de benodigde rijtijdwinst, voor een stop bij Stadshagen, onder meer te halen uit het korter halteren daar en het aanpassen van de huidige dienstregeling.
Proefritten en perrons
De eerste twee weken van juni is tijdens proefritten onderzocht welke maatregelen aan de trein en in de treinbediening nodig zijn. Onder andere betreft dit het aanpassen van de vertrekprocedure. Momenteel begint de machinist die op elke hele minuut van de vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten voor vertrek. Door deze procedure een paar seconden eerder te starten, kunnen de treinen daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.
In Zwolle gaat de keertijd van zeven naar vier minuten en in Kampen van drie naar vier minuten. Hiermee heeft de machinist voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om afleiding te voorkomen, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd.
Bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, worden de camera’s aan de buitenzijde van de trein zo aangepast dat de machinisten in de cabine kunnen zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Vertrek vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen gaat Keolis mogelijk maken.
Infrastructurele maatregelen
Buslijn 10 zal door-de-weeks in de ochtendspits vanaf station Zwolle Stadshagen naar de Deltion Campus rijden. Reizigers zullen daar met deze speciale buslijn zo’n tien minuten eerder arriveren dan via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits is de spreiding van de reizigers groter en zal lijn 10 niet rijden.
Naast de maatregelen van Keolis voert ProRail aanpassingen door. Seinen, borden en beveiliging zijn inmiddels aangepast naar de structurele snelheid van 100 km/u. De bovenleidingmasten, die “dansten” bij passage van treinen in IJsselmuiden, zijn verstevigd.
Daarnaast wordt de energievoorziening versterkt om treinen sneller te laten optrekken. Het perron van Zwolle Stadshagen wordt verlengd waardoor machinisten meer speling hebben om de trein te laten stoppen. Als het veelbesproken station Zwolle Stadshagen vanaf half december in functie is, wordt misschien een laatste uitdaging het winterweer.
Zie ook:
• Kamperlijntje blijft 100 km/u rijden (dec. 2018)
• Impasse trekt aandacht landelijke politiek (mei 2018)