Camera’s langs Kamper toegangswegen meten verkeer binnenstad
Gemeente, Natuur, Nieuws 2 februari 2022, 0 CommentGegevens zouden enkel gebruikt worden voor mobiliteitsplan
Op vijf plaatsen langs toegangswegen tot de Kamper binnenstad hangt sinds een halfjaar een camera. Deze registreert kentekens van passerende voertuigen om daarmee het ”bezorgend verkeer” naar de binnenstad in kaart te brengen. De gemeente zegt toe dat de gegevens van de zogeheten ANPR-camera’s alleen gebruikt worden om toe te werken naar een ”slimmere en duurzame bevoorrading”.
Mobiliteitsplan
De informatie wordt gebruikt voor een nieuw mobiliteitsplan waarin “een slimmere en duurzame bevoorrading van de binnenstad” centraal staat. Vanaf volgend jaar wordt dit plan ontwikkeld, is nu de inschatting. Om de gegevens dan bij de hand te hebben, wordt het verkeersonderzoek deze twee jaar uitgevoerd. In Zwolle loopt een vergelijkbaar onderzoek op vergelijkbare wijze.
In Kampen bedragen de kosten voor levering, installatie, beheer en verbinding van de ANPR-camera’s, inclusief uitwerking van de halfjaarlijkse rapportages, ruim 50.000 euro. Deze kosten worden betaald vanuit het Rijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat brengt lagere overheden, marktpartijen, kennisinstellingen en ondernemersverenigingen samen om logistiek in de stad slimmer, duurzamer en veiliger te organiseren.
Nog eens 7.950 euro komt uit het budget van gemeente Kampen voor het Verkeerscirculatieplan.
Verkeersmetingen
Twee jaar lang, dus tot en met juli 2023, wordt het verkeer gemeten langs de Flevoweg, Noordweg, Kennedylaan, Stadsbrug en De la Sablonièrekade. De gemeente krijgt zo, geanonimiseerd, informatie over de hoeveelheid bezorgend verkeer, het soort voertuigen (vrachtauto’s, lichte of zware bestelauto’s, personenauto’s) en waar verkeer de stad in- en uitrijdt.
De camera’s leggen geen beelden vast maar registreren de kentekens van passerende voertuigen. Een verkeerskundig adviesbureau combineert deze informatie met gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De kentekengegevens zelf worden niet met de gemeente of met andere instanties gedeeld. Als het goed is, blijven de gegevens slechts voor beperkte termijn bewaard en worden de camera’s in juli volgend jaar weer verwijderd.
Omstreden
In oktober toonde de fractie van de PvdA zich ”verontwaardigd” over het gebruik van ANPR camera’s bij de opsporing van bijstandsfraude in 2016. In hoger beroep oordeelde de rechter onlangs dat de gemeente hiermee haar boekje te buiten was gegaan. Eerder stelde de Raad van State dat bij de doeltreffendheid van ANPR vraagtekens gezet kunnen worden.
De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde in 2011 dat er onvoldoende bewijs is voor de noodzaak van de camera’s. Er zou een “hooiberg aan gegevens” gecreëerd worden van niet-verdachte personen. Dat is volgens de autoriteit alleen te rechtvaardigen voor een heel specifiek politiedoel met de beelden. Dat ontbreekt dus wordt er volgens de RvS inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer.
Regio
In Zwolle hangt er een camera boven de A28 en staan er twee op de IJsselallee. Op de N50 bij de Roggebotsluis, direct na Staphorst op de A28 en bij de afslag Amersfoort Vathorst staan ook ANPR-camera’s om verkeersstromen in kaart te brengen. Daarnaast worden de kentekens automatisch gecontroleerd met een database. Als daarin iets gevonden wordt, krijgt de politie een seintje zoals de belastingdienst een seintje krijgt bij gedetecteerde automobilisten die frauderen met de motorrijtuigenbelasting.
In 2017 heeft de Eerste Kamer ingestemd met een wetsvoorstel dat toestemming gaf om kentekens vast te leggen. Deze mogen maximaal vier weken bewaard blijven voor de politie om verdachten op te sporen. Volgens het Kamper college van B&W worden de ANPR-camera’s in Kampen “echt alleen gebruikt om de verkeersstromen in kaart te brengen”.