N764 wordt niet afgewaardeerd
Nieuws, Politiek, Regionaal 8 november 2024, 0 CommentHoofdrijbaan Molenbrug blijft gesloten voor langzaam (landbouw)verkeer
In de jarenlange discussie om trekkers en fietsers te scheiden op de parallelweg van de Molenbrug, is geopperd om landbouwverkeer op de hoofdrijbaan toe te laten. Halverwege vorig jaar vroeg de gemeenteraad in een motie aan het college van B&W om dit te onderzoeken. Het antwoord luidt dat dit verkeerstechnisch niet goed mogelijk is. Het college bezint zich op andere maatregelen.
Molenbrug
Via de parallelweg op de Molenbrug zou het landbouwverkeer van Kamperveen naar Kampereiland moeten rijden. Ook fietsers zijn echter op die baan aangewezen om de IJssel over te steken. Met de steeds groter wordende landbouwvoertuigen maken de raadsfracties van CU, VVD, GBK, PvdA, GroenLinks en Hart voor Kampen zich ernstig zorgen. Met het toelaten op de hoofdweg van land- en bosbouwtrekkers en mobiele machines (verreikers, graafmachines, hakselaars, maaidorsers) zou die zorg weggenomen worden. Dan ontstaan echter andere zorgen door de verkeersintensiteit, bochten en bolling.
Met trekkers op de hoofdrijbaan zou er filevorming kunnen ontstaan en vervolgens onverantwoorde inhaalpogingen. ”Door de bochten en de bolling in de brug is het beschikbare inhaalzicht op een groot deel van het traject zeer beperkt en onvoldoende voor het uitvoeren van verkeersveilige inhaalmogelijkheden,” aldus het college.
Ontsluitingsweg
De N764, die over de Molenbrug loopt, is gecategoriseerd als Gebiedsontsluitingsweg (GOW) type I en is daarmee een belangrijk onderdeel van het onderliggend regionaal hoofdwegennet tussen Zwolle en Kampen. Op dit type weg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Daar is de weg op ingericht dus een snelheidsverlaging naar 50 of 60 km/u, om het verschil in snelheid met trekkers te verkleinen, is geen geloofwaardige maximumsnelheid.
Bovendien is een substantieel negatief effect op de verkeersdoorstroming te verwachten, met name bij de rotonde met de Europa-Allee. Dit alles kan ook negatieve gevolgen hebben voor de aanrijtijden voor hulpdiensten bij calamiteiten.
Intensiteit
Op een gemiddelde werkdag maken ongeveer 17.000 motorvoertuigen per etmaal gebruik van de Molenbrug. Mede als gevolg van de regionale woningbouwopgaven zal de intensiteit op dit traject richting 2040 toenemen naar ongeveer 21.000 motorvoertuigen per etmaal. De intensiteiten passen bij deze weg waardoor functie en gebruik overeenkomen. Wel rijdt 85% van het verkeer ongeveer 90 km/u of harder. Dit is boven de gestelde maximumsnelheid. Waarschijnlijk komt dit vanwege de helling in de weg en de open ruimtelijke omgeving. Op de parallelweg rijden, afhankelijk van het seizoen, dagelijks ongeveer 100 (normale dagen) tot 200 landbouwvoertuigen per etmaal (tijdens piekdagen) en ongeveer 1150 fietsers.
De provincie sluit aan bij landelijke richtlijnen en stelt in haar beleid dat landbouwverkeer op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom ongewenst is. Daarom wordt de motie niet uitgevoerd.
Zie ook:
- Molenbrug weer open maar N50 twee weken dicht (2023)
- Inspecties en onderhoud aan Molenbrug duren voort (2022)
- Provincie waakt over Molenbrug (2018)