Taal centraal bij ’Het Visnet’ in Grafhorst
Kunst & Cultuur, Nieuws 7 februari 2018, 0 CommentGedichtenraadsels tijdens Poëzieweek en Quintus brengt prentenboek muzikaal tot leven
Terwijl de Nationale Voorleesdagen nog niet afgesloten zijn, begonnen de activiteiten in het kader van de Poëzieweek. Op veel basisscholen en bij de bibliotheek werd het voorlezen vorige week door collegeleden vervolgd met bijvoorbeeld een muziekworkshop van Quintus. Zo ook op School met de Bijbel ’Het Visnet’ waar leerlingen zich het hoofd gebroken hebben over gedichten in de wandelgangen. Creatief en gevarieerd werd zo volop de taalontwikkeling gestimuleerd.
Corrupte gedichten
De Poëzieweek duurde officieel van 25 t/m 31 januari. Het is een Nederlands-Vlaamse samenwerking van meerdere stichtingen en fondsen. Er vinden veel activiteiten plaats om poëzie onder de aandacht te brengen. Daartoe wordt ook (les)materiaal ontwikkeld voor basisscholen, voortgezet onderwijs en zelfs voor het bedrijfsleven.
Bij ‘Het Visnet’ waren Corine en Herma twee jaar geleden door de bibliotheek op het idee gebracht van zogeheten raadgedichten. De beide leescoördinatoren hadden door de hele school gedichten opgehangen waarin één woord ontbrak. De leerlingen kregen een week de tijd om dat te raden en veel kinderen gingen die uitdaging enthousiast aan. Uiteindelijk werd van één van de negen gedichten het ontbrekende woord niet geraden. Donderdag kwamen de oplossingen erbij te hangen. Vrijdag werd op het schoolplein een prijsje uitgereikt voor de winnaars. Zeven leerlingen van groep 4 t/m 7 en één lerares kregen snoepslangetjes uitgereikt oftewel boekwurmen.
Muzikaal voorlezen
Op veel scholen lopen de voorleesdagen nog een paar weken door. In navolging van voorgaande jaren heeft muziekschool Quintus een workshop rondom het Prentenboek van het Jaar opgezet. Dat wordt aangeboden via ’Kunst & Kind’, een netwerk van organisaties dat een groot aanbod kent aan ”cultuureducatieve elementen die horen bij het schoolleerplan“. Annet van der Veen geeft de Prentenboekworkshop op veel scholen en kwam dinsdag naar ’Het Visnet’. De groepen 1 en 2 kwamen beurtelings naar de gymzaal om daar samen met Van der Veen het verhaal in muziek uit te beelden. De muziekdocente en onderwijscoördinator van Quintus haalde een heel arsenaal aan instrumenten tevoorschijn om die aan kinderen uit te delen.
Met triangels, maracas (sambabal), bekkens en wat al niet meer werd stap voor stap het verhaal verbeeld. Er moesten ook slaapliedjes gezongen worden voor de tijger en op andere momenten zette Van der Veen een toepasselijk achtergrondmuziekje op. Op het ene moment dwarrelden alle kinderen door de gymzaal heen als vlogen ze met een ballon over de tijger heen. Op het andere moment viel iedereen neer, zogenaamd in diepe slaap. Ongemerkt komen de kinderen zo in aanraking met populaire maar ook klassieke muziek en met instrumenten. Van der Veen hoopt dat kinderen het oppikken en misschien thuis verder ”musiceren”. Waarschijnlijk te beginnen met potten en pannen.
Zie ook:
• Wethouder Spaan leest schoolleerlingen Grafhorst voor bij ontbijt
• Wethouder Spijkerman leest leerlingen Villa Nova in Onderdijks voor