Onderhoud Stadsbrug verloopt voorspoedig
Achtergrond, Nieuws, Zakelijk 3 augustus 2018, 0 CommentHijsklus voor Hebo kolfje naar hun hand
Voor een onderhoudsklus moet soms het object gedemonteerd worden. Bij het groot onderhoud aan de Stadsbrug van Kampen betekent dat dat het hefgedeelte even opgetild moet worden. Of de bijbehorende ballastblokken die met een borgpen in de staanders zitten. Bij de Stadsbrug gaat het dan om pennen met een doorsnede van zo’n 12 centimeter. En ballastblokken van zo’n 65 ton. Per stuk. Daarvoor trad Hebo Maritiemservice aan, die we kennen van de IJsselkoggeberging.
Vervanging staalkabels
Donderdag stond de vervanging van de staalkabels op de planning. Die tillen het wegdek op voor schepen die niet de zijdoorgangen kunnen passeren. Op de vier hoeken van het hefgedeelte heeft elke pilaar, met het bekende gouden wiel, aan de kabels een contragewicht hangen. Om deze op te tillen met de drijvende hijskraan van Hebo, verzamelde zich ’s morgens om zeven uur vijf mannen van Hebo op de drijvende bok aan de IJsselkade. In de keet annex stuurhut annex bedieningsruimte op het dek nam de ploeg, waarvan iedereen afkomstig bleek te zijn van Urk, de routineklus door. ”Nee,” reageerde uitvoerder Klaas, ”geen enkele klus moet je zien als een routineklus. Je moet altijd je volle aandacht erbij houden.” Even na half acht zette de bok koers richting de Stadsbrug die al een week ingepakt en afgesloten is (zie onderaan).
Bokker stuurmanskunst
De bok werd begeleid door een sleepboot en een vlet van Hebo. Die kunnen de bok, die zelf maar een bescheiden motor heeft, in de goede koers houden. Of slepen als er lange afstanden afgelegd moeten worden. ”Het is mooi weer,” zei bokkerschipper Jacob, ”want er staat weinig wind.” De vlet bleek te voldoen om de bok precies voor de patiënt te leggen. De broer van Jacob stond als uitvoerder op de brug. Kobus vormde zo het tweede paar ogen van Jacob. In tegenstelling tot zijn broer en meer Urkers heeft Kobus nooit in de visserij gezeten. ”We hebben bijvoorbeeld ook schoenmakers op Urk hoor,” reageerde hij op de quasi verbaasde blik van de verslaggever. Jacob begon 13 jaar geleden bij Bergings en Transportmaatschappij BTS dat later overging in Mammoet Maritime. In 2014 werden haar Nederlandse en Duitse activiteiten overgenomen door Hebo Maritiemservice. De bok is, blijkens een schildje bij de stuurhendels, van Mammoet geweest.
Haken aanhaken
Behendig haakte Jacob de stang en kabels, waarin het ballastblok hing, aan de hijskraan. Joas, machinist in opleiding, liep naar achteren om water de bok in te laten stromen. Zo werd een tegengewicht gevormd, hoewel de bok nog altijd met zijn achterste uit het water kwam toen het betonblok in de takels hing. Kobus hield alles aan wal, beter gezegd op de brug, in de gaten. Volgende week gaat hij voor een klus naar Londen. Hebo opereert in heel Europa en soms daarbuiten. In Nederland is het maritieme bedrijf goed inzetbaar door de flexibiliteit van het materieel, hoe groot dat ook moge zijn. Met het laten zakken van de kraan kan de bok onder de Stadsbrug door en met het loskoppelen van de zijpontons kan het gevaarte door sluizen van tien meter. Aan het einde van de dag zijn alle kabels vervangen en kan de volgende dag het testen daarvan beginnen. Na het weekeinde publiceert Kamper Nieuws een fotoreportage over de klus.
Test tot slot
Hebo werkte in opdracht van Mennens die als aannemer en uitvoerder verantwoordelijk was voor vervanging van de staalkabels. De gemeente had aangekondigd dat vrijdagmorgen tussen acht en tien de Stadsbrug ook voor voetverkeer gesloten zou zijn. Dit liep iets uit omdat de test verlaat startte maar dit communiceerde de gemeente direct. Er waren zelfs extra bussen ingezet om mensen aan de overkant te doen geraken – inclusief fiets. De test met de nieuwe staalkabels verliep naar wens waarop alle vaartuigen huiswaarts keerden. De bok ligt gewoonlijk in Rotterdam waar Hebo, naast Zwartsluis, een tweede vestiging heeft. In Rotterdam werkt de zoon van Klaas als engineer om het hijswerk en uitbalanceren vooraf te berekenen. Langzaamaan werd het vrijdagmiddag rustig op de brug en vertoonden zich er alleen nog heftrucks van Post. En groepjes Griekse werknemers die doorwerkten aan de nieuwe stalen wegafscheiding. Ze hebben nog een paar dagen de tijd als de planning zich zo voorspoedig voortzet als nu. Zelfs uit Griekenland komen ze aan de Kamper Stadsbrug werken.
Zie ook:
• Spijkerman geeft startsein onderhoud Stadsbrug (juni 2018)
• Berging IJsselkogge (deel 3): ”We gaan beginnen!” (sept. 2015)
Laatste nieuws
De werkzaamheden gaan zo vlot dat vrijdagmiddag, na het verwijderen van het witte doek over de brug, het scheepvaartverkeer al is vrijgegeven. Zaterdagavond wordt de brug op steunpilaren gezet ”om de zijkanten te conserveren,” meldt de gemeente. Provisorisch kunnen voetgangers de brug over en voor mindervaliden staat er een busje klaar. Mocht dit werk zaterdagnacht niet gereed komen, wordt dit zondagavond en -nacht afgemaakt. Uiterlijk 8 augustus is de brug weer vrij voor alle verkeer waarmee de oorspronkelijke planning gehaald wordt.