Interview met Irma Horstman (video)
Kunst & Cultuur, Nieuws, Video 9 oktober 2018, 0 CommentWinnares Kamper kunstprijs exposeert in voormalige synagoge
In de serie ’Weerloze Waarden’ heeft cultuurZIEN een interview met Irma Horstman uitgebracht, gefilmd bij haar expositie in de gemeentelijke expositieruimte aan de IJsselkade. De beeldend kunstenares vertelt over haar werk en de invloeden daarop. De tentoonstelling ’Exposed Fragility’ werd vorige week geopend. Daarbij viel ook een kritisch woord over het door de gemeente in stand gehouden gebrek aan permanente atelierruimte voor beeldend kunstenaars.
Kunstprijs
Elke twee jaar wordt de Kamper Kunstprijs uitgereikt aan een Kamper kunstenaar (m/v). In juni vorig jaar werd in de gemeentelijke expositieruimte een tentoonstelling gehouden van de 23 genomineerden voor de Kunstprijs. De Adviescommissie Beeldende Kunst, die handelt in opdracht van gemeente Kampen, reikte op zaterdag 10 juni 2017 de winnaarsoorkonde uit aan Irma Horstman. Ze ontving een bedrag van €3000 en dit jaar zou ze een solotentoonstelling mogen organiseren in de voormalige synagoge.
De Kamper Kunstprijs is een prijs die toegekend wordt aan “een Kamper professioneel kunstenaar die uitmunt in onder andere schilder- en tekenkunst, ruimtelijk werk, vrije grafiek en fotografie.” In 2015 won Henk Tichelaar de prijs. De jury bestond vorig jaar uit Jolanda Slurink (adviescommissie Beeldende Kunst), Aline Nysingh (toenmalig directeur Stedelijk Museum) en Wim van der Beek (journalist en kunstrecensent). De 23 genomineerde Kamper kunstenaars hadden zich laten inspireren door het thema van de Internationale Hanzedagen ‘Water Verbindt’. Horstman maakte voor de Kamper Kunstprijs ‘Wipe the tears from my eyes’.
Expositie
In het interview met cultuurZIEN vertelt Horstman over haar huidige (solo)expositie, die bestaat uit een overzicht van werk uit vrijwel haar gehele kunstenaarsloopbaan. Horstman kwam in 1960 te Zelhem ter wereld en studeerde in 1988 af aan de Kamper Kunstacademie. Vervolgens werkte ze in haar atelier in de bekende villa aan de Bovenhavenstraat totdat ze haar werkgebied verlegde naar de bossen bij Ommen.
Daar had ze van 2002 tot 2015 een atelier samen met haar partner en graficus Henk Tichelaar.
Haar werk, dat voorheen van symbolische aard was, veranderde naar volledig abstract werk. Naast stalen en bronzen werken maakt ze ook papieren kunstwerken, ruimtelijke 3D-tekeningen en installaties in de natuur. De ’prijsexpositie’ valt samen met haar dertigjarig jubileum als beeldend kunstenares.
Samen met haar man Henk Tichelaar heeft Horstman een huis gekocht in Frankrijk waarheen ook haar werkgebied verschuift. Tichelaar is werkzaam als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ in Arnhem. Hij volgt zijn vrouw naar Haute Saône als hij met pensioen gaat.
Kritiek
In de openingstoespraak bij de huidige expositie door Geraart Westerink, uitte deze kunsthistoricus kritiek op de volgens hem onvoldoende atelierruimte die gemeente Kampen beschikbaar stelt voor haar beeldend kunstenaars: ”Het zijn steeds tijdelijke oplossingen.” Totdat de voormalige MAVO aan de 1e Ebbingestraat werd gesloopt (zie onderaan), herbergde die vele kunstenaars. Vorig jaar moesten ze naar het voormalige Ichthuscollege achterin IJsselmuiden. Dat wordt tijdelijk beheerd door CareX waarvan de beheerder enthousiast is over de locatie (zie onderaan).
De Kamper politiek heeft volgens Westerink onvoldoende belangstelling voor het relatief grote aantal kunstenaars dat Kampen trouw is gebleven na hun studie. De expositie in de voormalige synagoge is te bezoeken van dinsdag tot en met zondag en duurt tot en met 2 december. In het interview hieronder vertelt ze er meer over. Dit is een aflevering uit de videoserie van cultuurZIEN onder de naam ’Weerloze Waarden’. In deze serie over Kamper kunst en cultuur, zijn al diverse belangrijke Kamper kunstenaars geportretteerd. Irma Horstman heeft zich nu bij dit gezelschap gevoegd.
Zie ook:
• Weerloze Waarden (YouTube)
• Sloop en verkoop leegstaande school 1e Ebbingestraat 10-11
• ”Rietvelduitstraling prachtig bij gebruik school voor kunstateliers”
Dit artikel kwam mede tot stand met dank aan Huib Strengers en Carin Koopman.