Gezamenlijke productontwikkeling De Swaen & Beek

Gezamenlijke productontwikkeling De Swaen & Beek

Nieuws, Zakelijk 0 Comment
tekst en beeld: Alex de Jong

Kamper ambachtslieden presenteren combi’s chocolade en likeur

De mooiste dingen in het leven kosten tijd. Ruim anderhalf jaar geleden wandelde Jan Beek, een lokale drankproducent, voor het eerst binnen bij chocolatier Roel van Gelder van Chocolaterie De Swaen. Jan wilde de ‘collega ambachtsman’ laten kennismaken met zijn likeuren ”die natuurlijk heel goed passen in en bij zijn chocolade bonbons.”
De mannen hadden een klik en Roel verving de eerder gebruikte ‘chemische likeuren’ door de pure dranken van Beek. En hij gaf hem tegelijkertijd een tip mee voor het maken van een nieuwe drank. Anderhalf jaar later presenteren de twee ambachtslieden vol trots hun creaties: een Beek chocolade karamel zeezout likeur én De Swaen truffels met – natuurlijk – de likeur van Beek. Twee bijzondere werelden die samenkomen in een plaatselijke lekkernij.

Ambacht en pure passie; het is wat Jan en Roel bindt. Dat en de liefde voor lekkernijen. Al is Roel de eerste om ruiterlijk te bekennen dat hij eigenlijk niet zo van de drankjes is. ”Ik ben geen lid van de Blauwe Knoop maar ik neem niet zo heel vaak een drankje.” Natuurlijk komt de fles er wel aan te pas wanneer hij vulling voor zijn bonbons maakt. Want juist dan weet Roel echt wel wat lekker is.
Jan ook. Niet alleen ontwikkelt hij zelf zijn dranksmaken, ook is hij een groot liefhebber van chocolade. ”Een doosje chocolade leeft bij mij nooit lang.” Helemaal niet wanneer hij de truffels met de BEEK karamel zeezout likeur meekrijgt…

Karamel Zeezout
„Op een gegeven moment vertelde Jan dat hij ook nog een Limoncello Lime wilde gaan maken”, begint Roel. Hoewel Roel zeer te spreken is over de BEEK Limoncello (en de vele andere smaken), vroeg hij zich toch af of dit wel een goede keuze zou zijn. ”Dus raadde ik hem aan een likeur te maken van het meest gewilde stukje chocola ter wereld: karamel zeezout.”
Volgens Roel zijn mensen gek op dit stukje chocolade en wordt deze smaak het meest gevraagd. Zijn onuitgesproken gedachte: Als je van die smaak een likeur kunt maken, dan heb je een topproduct te pakken. ”Niet voor niets is er ook al een Magnum chocolade karamel zeezout ijsje verschenen, toch?”

Jan Beek en Roel van Gelder

Een likeur met chocolade, karamel én zeezout; dat bleek nog wel een uitdaging, zo erkent Jan. „Maar natuurlijk houd ik wel van een uitdaging”, klinkt het goedlachs. Jan schafte via De Swaen de gebroken cacaobonen van Callebaut (”de beste cacao die er is”) aan en zette dat op alcohol, net zoals hij dat eerder al met rode pepers, amandelen, speculaaskruiden, citroen- en sinaasappelschillen had gedaan. Tenslotte weet hij als geen ander hoe je een goede basis voor een likeur moet maken die volledig uit natuurlijke ingrediënten, zonder smaak- en geurstoffen, bestaat. Gewoon in een enorme weckpot, pal op zijn bureau, zodat hij iedere dag het proces kan gadeslaan.
”Anderhalf jaar heeft de chocolade op alcohol moeten trekken.” Daarna begon het proces van mengen, zoeken naar de juiste verhoudingen van ingrediënten, van het vinden van de juiste dosering én van de juiste smaakbeleving. „Inmiddels is de nieuwe drank circa vijf, zes weken uit en zijn we alweer toe aan een nieuwe batch”, vertelt Jan. „De verkoop gaat echt schrikbarend hard.”

Truffel
Veel van Roels eerdere likeurflessen zijn vervangen door de likeurtjes van Beek, de plaatselijke drankenproducent die onlangs zijn derde jaar heeft mogen vieren. De Swaen tikte vorig jaar haar eerste lustrum aan. Hoewel hun bedrijven in levensjaren verschillen, hebben ze wel een aantal zaken gemeen. Zo gaat het beide bedrijven voor de wind. „Als je kwaliteit levert, kun je groeien”, weet Jan, die nog snel even een chocoladetruffel verorbert. Natuurlijk met zijn nieuwe drank erin verwerkt.
„Want wat is er nu lekkerder dan een chocolade truffel met karamel zeezout vulling, waarbij je de likeur van Jan Beek proeft?”, aldus Roel. Bovendien heeft het aanbieden van deze smaak, naast de samenwerking tussen Jan en Roel, nog een ander bijkomend voordeel: klanten raken geïntrigeerd door het ‘geheime ingrediënt’ en natuurlijk verwijzen Roel, zijn vrouw Sylvia en hun zes medewerkers, klanten aansluitend graag door naar de Geerstraat, waar Slijterij Post het lokale verkooppunt van de Beek likeuren is. ”Zo versterken we met elkaar niet alleen Kampen, het Kamper product, maar ook de Kamper middenstand.” Als dat geen Hanzementaliteit is…

Zie ook:
Slagerij Alex van Ingen pakt het anders aan (video)
”Mensen reageren vanuit pijn” (Herniz Brink over enneagram)
Willeke Alberti brengt Myosotis in vervoering

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x