Duurzaam Haatland – Broshuis BV

Duurzaam Haatland – Broshuis BV

Achtergrond, Zakelijk 0 Comment

Afweging tussen kosten en doelmatigheid


Centraal gelegen op Haatland worden ligt een groot grondoppervlak dat in gebruik is door één bedrijf. Voor één product in vele variaties die ook de nodige omvang hebben. Broshuis BV fabriceert grote trailers, diepladers voor uiteenlopend exceptioneel transport. CEO Pieter-Bas Broshuis vertelt hoe daarbij, zij het indirect, ook rekening gehouden wordt met duurzaamheid.

Efficiëntie voert boventoon
Tussen grote loodsen en parkeerruimtes staat het hoofdkantoor van Broshuis BV. Op de kop van de Industrieweg (aan de kant van Haatlandhaven) steekt het energieneutrale, relatief nieuwe pand er met kop en schouders bovenuit. De directie zetelt op de bovenste verdieping. Pieter-Bas Broshuis, die als vierde generatie het familiebedrijf leidt, heeft een groots uitzicht over de bedrijvigheid beneden en de naburige IJssel. ”Bij helder weer tot ver over Kampereiland”, zoals de directeur het zelf omschrijft. Hij moet even nadenken waar en wanneer duurzaamheid een rol speelt in zijn bedrijf maar hij concludeert al snel dat duurzaamheid afhankelijk is van het financieel plaatje. ”Een efficiënte bedrijfsvoering”, merkt hij echter op, ”is in feite eveneens duurzaam. Daarbij kunnen wetten en regels duurzame maatregelen bevorderen. Ofschoon regelgeving tegelijkertijd nieuwe toepassingen, die duurzaam zijn, tegen kan houden.

Een trailer van Broshuis BV in Kampen.

Emissiestandaard VI bevordert duurzaamheid
De emissienorm Euro6 geldt vanaf 1 januari 2015 van kracht voor alle nieuwe dieselvoertuigen binnen de Europese Unie. Deze wetgeving noemt Peter-Bas Broshuis als voorbeeld van bevordering van duurzaamheid op milieugebied. In Amerika geldt de EPA 13-norm, die vergelijkbaar is en al in veel Amerikaanse staten is ingevoerd. Sinds 1993, toen de Euro 1-regelgeving geïntroduceerd werd, is de emissie van het wegverkeer afgenomen. De uitstoot van stoffen als CO2, stikstofoxiden en roetdeeltjes wordt teruggebracht door toepassing van geavanceerde technologieën. Andere technologieën echter werden in 2015 gebruikt door autoconcern Volkswagen om de emissiemetingen te verlagen. Dit had een emissieschandaal ten gevolg, dat algemeen bekend staat als ’dieselgate’. Nu de meetapparatuur ook buiten de fabriek toepasbaar is, kan zodanig getest dat de praktijk juister benaderd wordt.
Pieter-Bas Broshuis ziet geen toepassing van elektrisch rijden voor vrachtwagens want daarvoor is teveel kracht nodig. Supermarktketen Walmart gaat het in Duitsland toch proberen. Vorige week werd bekend dat zij een bestelling heeft geplaatst voor vijftien elektrische vrachtwagens van Tesla (zie onderaan). Het gebruik van biobrandstof wijst Broshuis af vanwege de daarvoor benodigde grote koolzaadvelden en sojateelt. Daarbij wordt natuur omgezet in landbouwgrond en dit kan bijvoorbeeld de kaalslag bevorderen van regenwouden – de longen van onze aarde.

Een trailer van Broshuis BV bij een contructiehal.

Starre regelgeving LZV remt efficiëntie af
Broshuis ziet een gemiste kans voor gebruik van zogeheten Lange Zware Vrachtwagens. LZV-combinaties zijn anderhalf keer langer dan gebruikelijk maar mogen lang niet overal rijden. Voor grensoverschrijdend verkeer en vervoer moet het op Europees niveau geregeld zijn. De stroperige Europese verkeerswetgeving belemmert daardoor duurzaamheid op het aspect van efficiëntie. Nationaal zijn LZV-combinaties al lange tijd toegelaten In Finland en Zweden. In de Benelux is dat het geval sinds 2017 hoewel Luxemburg daarin nog niet meegaat. In Duitsland wordt volop geëxperimenteerd met meerdere variaties van LZV-combinaties. Ook tot de grens echter want een felle tegenstand van met name de Duitse spoorlobby en Oostenrijk houdt herziening van EU-regelgeving tegen. Broshuis betreurt dat. De in eigen huis ontwikkelde uitschuifbare trailer is multifunctioneel en een voorbeeld van een streven naar efficiënter vrachtvervoer. Zoals Broshuis ook wijst hij op de lange levensduur van zijn trailers. Ook kunnen ze na revisie een tweede leven gegeven worden. Op de MobiliteitsRAI in mei prees Broshuis om die reden haar product aan als ”duurzame oplegger”. Tenslotte noemt Broshuis het streven naar efficiënt gebruik door belading op zowel heen- als terugreis. Zo komt Broshuis bij het thema duurzaamheid vaak uit bij efficiëntie. En voor alle getrooste moeite mag het prijskaartje niet teveel afwijken. ”Uiteindelijk draait het om de pegels”, besluit de ondernemer.

Pieter-Bas Broshuis voor het grootse uitzcht naar buiten.

Zie ook:
Duurzaam Haatland (voorgaande artikelen)
Walmart en Girteka bestellen als eerste elektrische Tesla-truck

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top