Duurzaam Haatland – Heftruckcentrum Post

Duurzaam Haatland – Heftruckcentrum Post

Achtergrond, Zakelijk 0 Comment

Elektrisch is het sleutelwoord voor Stefan Davids

”Interessante materie” noemt Stefan Davids het onderwerp duurzaamheid. De mededirecteur van Heftruckcentrum Post praat er gedreven over. Uit zijn woorden blijkt dat hij er ook het nodige van weet. Voor zijn bedrijf heeft hij verscheidene ideeën om duurzaamheid te bevorderen. Over de producten van Heftruckcentrum Post is hij van één ding overtuigd: De toekomst is elektrisch.

Mechanisatie
Welbeschouwd hoort Heftruckcentrum Post niet thuis in de artikelserie ’Duurzaam Haatland’. Recent is het Kamper bedrijf verhuisd uit Kampen – na 61 jaar (zie onderaan). Uitbreiding bleek in Kampen niet realiseerbaar. Het zusterbedrijf Technisch Groothandel Post, naast de locatie van het Heftruckcentrum op Haatland, blijft wel met haar hoofdvestiging aan de Haatlanderdijk. Landbouwmechanisatie Post werd in 2000 opgesplitst in beide bedrijven. Af en toe komt er nog een trekker de werkplaats binnen als de balendrager van Post afkomstig is. Het mechanisme is vergelijkbaar met die van heftrucks. Naar de grondlegger van Post is de Jan Posthal aan de Haatlanderdijk genoemd, op de locatie waar het bedrijf ooit begon. Dat onderstreept Kamper wortels van het bedrijf op industrieterrein Haatland. Stefan Davids werkt vanaf 2003 bij Post en werd in 2007 vertegenwoordiger. In 2011 werd hij mede-eigenaar en mededirecteur naast Kees van der Sar. Deze is op zijn beurt sinds 1975 verbonden aan het mechanisatiebedrijf. Al op Haatland wilde Davids al kleine windmolens op het dak plaatsen maar dat bleek verstoorde te zeer de beeldkwaliteit. In het nieuwe, hergebruikte pand op industrieterrein De Munt in Emmeloord is duurzaamheid te herkennen in gescheiden afvalstromen en groene stroom. In de toekomst ziet Davids het gehele bedrijf als klimaatneutraal. Zonnepanelen zijn op dit moment echter nog niet haalbaar.

Het door Post eigen ontwikkelde heftruckmodel, specifiek gericht op de tuinbouw.

Elektrisch
Het aantal heftrucks dat op gas of diesel rijdt, neemt af. De heftruck die elektrisch rijdt, is in opmars. Niet alleen om het milieu maar stroom is ook goedkoper. Accu’s worden milieuvriendelijker met het uit de gratie raken van de oude, zwar(t)e accu’s, die gevuld zijn met loodzuur en die je bij moet vullen met (gedemineraliseerd) water. Heden ten dage bevatten accu’s lithiumijzerfosfaat. Daarbij komt geen knalgas vrij en ze zijn onderhoudsvrij.
De nieuwe generatie heftrucks hebben nog meer voordelen, somt Davids op. Met de elektrische aandrijving zijn ze veel krachtiger. Door het gescheiden hef- en rijmotor gescheiden zijn ze efficiënter. Ergonomisch is het heel gunstig dat geluid en (fijn-)stof gereduceerd worden bij elektrische heftrucks ten opzichte van die met een ”klassieke” verbrandingsmotor. Zeker bij de nieuwste accu’s is er bovendien minder motoronderhoud nodig. Het bufferen van stroom in de heftrucks voorkomt stroomverlies.
Post heeft een eigen elektrische heftruck ontwikkeld die specifiek op de tuinbouw is gericht. De aangepaste (grote) wielen geven een lage bodemdruk. De zogeheten VTerra is al door een Duitse dealer in de verkoop genomen. Inmiddels rijdt driekwart van de klanten van Post elektrisch, schat Davids in. Tevens is hergebruik in opmars. Post heeft veel gereviseerde heftrucks te huur en te koop.
De verhuizing van Haatland naar De Munt is vrijwel voltooid en (de ruimte in) het nieuwe pand bevalt uitstekend. Maar één klein attribuut moet nog verhuisd worden. In het oude pand aan de Haatlanderdijk hangt nog een reclamedoek. Dat draagt de veelzeggende tekst: ”De toekomst is elektrisch”.

Stefan Davids toont een elektrische te reviseren heftruck.

Zie ook:
Duurzaam Haatland (voorgaande artikelen)
Kamper bedrijf verhuisd naar Emmeloord

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top