Nieuw fietspad Kamperstraatweg verzakt door betonbreuk

Nieuw fietspad Kamperstraatweg verzakt door betonbreuk

Nieuws 0 Comment

Aannemer stelt onderzoek in en verwacht geen herhaling in Reevegebied

Met de regen vanochtend kwam een einde aan een zomerse week. Er werd alweer gewaarschuwd niet te lang in de zon te verblijven. Voor open en bloot liggende fietspaden is dat geen optie. De verzengende zon heeft het beton van een nieuw stuk fietspad bij de De Chalmotweg al doen breken. Alle nieuwe fietspaden in het Reevegebied worden uit één stuk beton gegoten. Ruimte voor de Rivier stelt onderzoek in maar verwacht geen domino-effect.

Bouwactiviteiten
In het gebied rondom het nieuw aangelegde Reevediep zijn de bouwactiviteiten in volle gang, van de Kamperstraatweg tot de Flevoweg. De eeuwenoude Kamperstraatweg is recent oostwaarts opgeschoven samen met het fietspad. Vorige maand werd dat met een kleine fietsdemonstratie geopend (zie onderaan). Vanaf d’Olde Zwarver over de dijk tussen IJssel en Kamperstraatweg worden fietsers bij de De Chalmotweg over de Kamperstraatweg gestuurd om aan de andere zijde de route te vervolgen richting de nieuwe recreatieschutsluis. Vlak voor die oversteek is het nieuwe, uit beton gegoten fietspad gescheurd. Opvallend genoeg voorbij een naad, die bedoeld is om scheuren of uitzetting door hitte op te vangen. Gisteren is het laatste stukje van het fietspad over de dijk afgezet, voor de oversteek naar de De Chalmotweg, genoemd naar een ”vooraanstaand burger en gildemeester” uit de 18e eeuw die meerdere landerijen bezat in Kamperveen en Zalk. Afgelopen dinsdag was het omhoog gedrukte en gescheurde beton ontdekt van het recent vernieuwde fietspadgedeelte.

De aanleg van het opgeschoven fietspad verderop langs de Kamperstraatweg.

Onderzoek
Bij het projectbureau van Ruimte voor de Rivier, dat volgens de huidige plannen eind dit jaar opgeheven wordt en haar huisvesting in de vroegere HBS vervalt, is men op de hoogte van de breuk. Een medewerker is verbaasd over de situatie en geeft aan dat er onderzoek gedaan zal worden naar de oorzaak. Als plaatsvervangend woordvoerder in de huidige vakantietijd licht hij toe dat er vooraf grondwerk heeft plaats gevonden: ”De oude situatie is aangepast naar de nieuwe situatie.” De fietspaden worden uit één stuk beton gegoten maar er worden wel naden (voegen) aangebracht. Krimpvoegen, om de vier meter, zijn gezaagde naden tot een diepte van een derde van de betonlaag. Die moeten het scheuren opvangen dat een niet te voorkomen eigenschap van beton is. Uitzetvoegen om de 80 tot 100 meter moeten ruimte geven aan uitzetting van het beton bij hitte. Hij verwacht geen olievlekwerking naar andere nieuwe fietspaden toe in het Reevegbied, zoals bij de Nieuwendijkbrug. Daarbij wordt hetzelfde procedé toegepast. Volgende week wordt naar verwachting meer bekend over dit euvel, dat in het niet valt bij reeds voltooide bouwwerken als een brug en twee sluizen.

Het gescheurde fietspad bij de De Chalmotweg van opzij gezien.

Zie ook:
Fietspad Kamperstraatweg geopend (video – april 2018)
Eerste fase Reevesluis gereed (april 2018)
Nieuwe Nieuwendijkbrug geopend (video – juni 2017)
Bouw recreatieschutsluis aangevangen (mei 2016)
Hanjo IJkhout mijmert over natuur voor en na RvdR (nov. 2016)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top