Strooidienst wenst nieuwe inregeling routes

Strooidienst wenst nieuwe inregeling routes

Gemeente, Nieuws 0 Comment

Gemeente brengt jaarlijkse rapportage gladheidsbestrijding uit

Volgende week gaat het misschien sneeuwen in Nederland. De wind draait waardoor koude lucht naar Nederland blaast. Een bericht van die strekking verscheen vorige week op Facebook. Het bleek afkomstig van een grapjas die een oud nieuwsbericht aanhaalde. Ook de gemeente kwam een paar weken met een winters bericht aan het begin van de huidige hittegolf. Jaarlijks maakt zij volgens afspraak de balans op van de gladheidsbestrijding. De uitvoerende dienst BOR zou graag de strooiroutes herzien.

Ontwikkelingen
Afgelopen winter was er een van contrasten en over het geheel genomen aan de
zachte kant met een gemiddelde temperatuur van 3,7 graden Celsius in De Bilt tegen
normaal 3,4 graden volgens het KNMI. Ten opzichte van de afgelopen vijf jaar zijn er niet veel meer dagen gestrooid maar wel veel meer uren dan vorige winter. Deels door de wisselvallige winter, deels door de uitbreiding van de fietsstrooiroutes. Terwijl voetpaden in principe niet gestrooid worden, hebben fietspaden juist een hoge prioriteit. Voor voetpaden kunnen burgers een emmer zout halen bij de gemeentewerf en staan er op strategische plekken zoutkisten, 36 in totaal. Fietsers zijn extra kwetsbaar bij gladheid, zo stelt de gemeente in haar rapportage. Twee winters geleden is het strooien en sneeuw schuiven op fietspaden uitgebreid met borstelen. Er wordt gestrooid volgens de preventieve natzoutmethode met eigen materieel en eigen personeel: BOR-teams Civiele Werken en Groen, bestaande uit drie ploegen van dertien personen, één coördinator en twaalf strooichauffeurs.

De nieuwe gemeentewerf aan het Tasveld in IJsselmuiden.

Herijking
In 2016 is de nieuwe gemeentewerf aan het Tasveld in IJsselmuiden in gebruik genomen (zie onderaan). Daar is ook de zoutloods, waar het zout eerst opgeslagen lag bij de oude werf achter Brunnepe. Dat betekent een nieuw vertrekpunt voor de strooiwagens. De huidige strooiroutes stammen nog van de eerste winter van deze eeuw en zijn sindsdien enkel hier en daar aangepast. In de rapportage spreekt de strooidienst dan ook de nadrukkelijke wens uit om de routes opnieuw in te regelen. Naast de wens tot logische routes voor zowel de strooidienst als de Kamper inwoners speelt ook mee dat de gemeente groeit. Er zijn nieuwe woningen gebouwd en straten aangelegd en dat gebeurt nog steeds. Bepaalde lussen in woonwijken, die eerder wel gestrooid werden, worden omwille van tijd en capaciteit niet meer meegenomen. Op Kampereiland reden twee strooiwagens zich vast waardoor er ook vragen rijzen over de strooiroutes in het buitengebied. In de komende maanden gaan de strooicoördinatoren zich over de diverse scenario’s buigen. Kosten blijven een aandachtspunt evenals de communicatie met de inwoners.

Een oldtimer van de Dienst Beheer Openbare Ruimte.

Zie ook:
Nieuwe gemeentewerf officieel geopend (september 2016)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x