Greenwheels introduceert deelauto’s in stad Kampen

Greenwheels introduceert deelauto’s in stad Kampen

Nieuws, Zakelijk 0 Comment

Twee jaar na auto in IJsselmuiden volgen zes wagens in Kampen

Na een deelauto bij station Kampen, die aanslaat naar eigen zeggen, start het Rotterdamse bedrijf Greenwheels nu met een wagenpark in Kampen. Vanmiddag vond de aftrap plaats bij station Kampen Zuid. De zes deelauto’s komen verspreid over de stad Kampen te staan. Tweehonderd plaatsen in Nederland gingen de afgelopen dertig jaar Kampen voor. Wethouder Richard Boddeus poseerde bij de Volkswagen Polo die bij station Kampen Zuid staat.

Aftrap
Strikt genomen stonden er nog geen deelauto’s in Kampen. Volgens Anja Beverwijk stond de twee jaar geleden geïntroduceerde deelauto op het terrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De woordvoerster van Greenwheels poseerde samen met Boddeus bij de aftrap vanmiddag voor het nieuwste station van Kampen. Volgens Beverwijk doet Greenwheels doorlopend onderzoek en zou er in Kampen een groot potentieel zijn voor deelauto’s.
Het aanbod en het gebruik van deelauto’s in Nederland intensiveert en de beoogde ruimtebesparing, één van de voordelen, blijkt evident. Het deelautogebruik blijft minimaal vergeleken met andere vormen van vervoer. Toch maakt Greenwheels al drie decennia een sterke groei door. Kampen sluit zich daar nu bij aan.

Jubileum
Greenwheels viert dit jaar haar dertigjarig jubileum. Studievrienden Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne starten Greenwheels op 21 juni 1995 met drie deelauto’s in Rotterdam. Ze introduceren het concept van autodelen als aanvulling op het openbaar vervoer. Twee jaar later sloten ze een partnerschap met de Nederlandse Spoorwegen (NS) om grootschalig deelauto’s te gaan plaatsen bij treinstations, zo ook in Kampen/IJsselmuiden. Amsterdam en Utrecht werden vervolgens de tweede en derde stad Greenwheelsauto’s. Zes jaar later waren er al zeventien ‘Greenwheelssteden’, waaronder Zwolle.
De samenwerking met de NS bleek succesvol: in 2005 stond er op elk groot intercitystation van Nederland tenminste één deelauto van Greenwheels. Het wagenpark bestaat dan uit compacte Peugeots. Het jaar erop test Greenwheels als eerste landelijke Nederlandse deelautoaanbieder elektrische wagens. De proef mislukt door de op dat moment nog beperkte actieradius en infrastructuur. Ook een proef met een deelauto met trekhaak wordt afgeblazen: te onpraktisch blijkt.
In 2012 wordt Greenwheels overgenomen door Pon en Volkswagen Financial Services. Dat verklaart de overgang naar deelauto’s van het merk Volkswagen. De eerste bestelbusjes worden toegevoegd aan de vloot. In 2019 wordt een nieuwe poging gewaagd met elektrische wagens, ditmaal samen met de NS. Nu slaat het concept beter aan vooral in stedelijke gebieden als de Randstad. Dit jaar heeft de totale vloot zich uitgebreid over 200 plaatsen met 3.000 auto’s bereikt waarvan een vijfde deel elektrisch.

Thomas den Besten (gemeente Kampen) bekijkt de deelauto van Greenwheels

Missie
Eén van de uitgangspunten van het bedrijf is leefbaarheid. Naar eigen zeggen haalt één deelauto veertien privéauto’s van straat en bespaart daarmee 300m2 ruimte per deelauto. De oudste actieve Greenwheelsrijder is 93 jaar. De jongste werd in juni 18 en de gemiddelde rijder is 35 jaar. Van de nieuwe gebruikers vorig jaar was 65% onder de 40.
De missie ”werken aan de leefbaarheid van steden en buurten” is volgens het bedrijf actueler dan ooit: steden worden voller, er is een groot tekort aan woningen en groene ruimte wordt steeds schaarser.
In 2018 liet Greenwheels een onderzoek uitvoeren naar het effect van autodelen via haar diensten op de leefbaarheid van steden en buurten. Vijf jaar later hebben ze die laten actualiseren.
Uit de enquête blijkt dat de Greenwheelsdeelauto het meest wordt gebruikt voor visite bij familie en vrienden (31%), gevolgd door het halen en brengen van spullen (23%) en een vakantie of weekend weg
(13%). Een kleiner aandeel (6%) wordt gebruikt voor woon-werkverkeer.

Kampen
Andere deelautobedrijven als MyWheels hebben de dichtstbijzijnde deelauto’s staan in Stadshagen (Zwolle). Via SnappCar zijn wel meerdere deelauto’s beschikbaar in Kampen maar dat werkt via een concept van particuliere auto’s. Bij station Kampen-Zuid werden de deelauto’s van Greenwheels in Kampen geïntroduceerd. Naast de witte Polo krijgt een rode Up! daar haar standplaats. De andere rode Up!’s komen te staan op de Meeuwenweg, Akelei, Penningkruid, IJsselkade en bij station Kampen.
In 2018 bleek dat Greenwheels ten opzichte van 2010 een grotere diversiteit aan mensen aansprak. De typische gebruiker van Greenwheels is tussen de 35 en 55 jaar oud, woonachtig in (sterk) stedelijk gebied, leeft in een één- of tweepersoonshuishouden, is relatief hoogopgeleid en heeft geen eigen auto in het bezit. Vanaf deze week voegen zich ook Kampenaren in de gebruikerspopulatie van de deelauto’s van Greenwheels.

Zie ook:

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x