Wordt IJsselmuiden parkeerplaats voor Kampen?
Nieuws 9 mei 2017, 0 CommentVraagtekens bij presentatie parkeerplannen OVK en VCP-kerngroep
De protestbijeenkomst van OVK tegen de parkeerplannen van de gemeente, gisteravond, had het karakter van een informatiebijeenkomst. Protest kwam er juist tegen het plan van de OVK voor meer parkeerplaatsen. De Ondernemersvereniging Kampen lichtte haar alternatief toe op de gemeentelijke plannen. De kerngroep, die dat ontwikkeld heeft, kreeg eerst de gelegenheid om haar plan toe te lichten.
In een flyer had OVK Markt en Horeca ondernemers ”uitgenodigd om de gemeente op andere gedachten te brengen.” Op verzoek van de gemeente had een kerngroep van stakeholders zich gebogen over de verkeerscirculatie in Kampen. Dat resulteerde in een plan dat enige weken geleden naar buiten kwam. Op de bijeenkomst gisteravond in de Stadskazerne schetste allereerst Paul Veelenturf het verkeerscirculatieplan (VCP) dat zijn kerngroep heeft opgesteld (zie onderaan). Veelenturf is als procesmanager betrokken bij ’Kampen Bereikbaar’, één van de speerpunten in het programma ’Beter Benutten Zwolle Kampen’ (zie onderaan).
Verkeerscirculatieplan
Deelnemers aan dat programma is één van de vele partijen waar de kerngroep haar oor te luister heeft gelegd alsook bij de commissie die zich buigt over de herinrichting van het terrein van de afgebrande Buitenwacht bij het station. De VCP-kerngroep had als opdracht van de gemeente meegekregen hoe de binnenstad van Kampen autoluw, gastvrij en leefbaar te maken danwel te houden. De inspraakperiode op dit plan is ten einde. Op 30 mei wordt het plan gepresenteerd aan de gemeente, op 26 juni wordt het besproken binnen de raadscommissie en op 6 juli op de gemeenteraadsvergadering. Volgens het VCP-plan zou het aantal parkeerplaatsen bij het Buitenwachtterrein teruggaan van 360 naar 240.
Alternatief
Volstrekt onnodig, volgens enkele Kamper ondernemers die uit de kerngroep waren gestapt en een alternatief plan hebben uitgedacht. Namens hen nam na Veelenturf Fré Helleman het woord, voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad. Samen met Jacob Hoogstede hebben zij Architectenbureau Van den Berg een plan laten ontwerpen dat ”kansen ziet om 540 of 672 parkeerplaatsen te realiseren”, aldus hun flyer. In de kantlijn schetste Van Dijk dat met het Stadspark (Kampen) en het Zoddepark (IJsselmuiden) beide plaatsen een groene long hebben waardoor er geen aanleiding is om van het Buitenwachtterrein een park te maken. Hij schetste drie opties onder de noemers ’Snelheid’ (met o.a. meeting point, zonneterras, kiosk en wadi’s – 540+30 parkeerplaatsen), ’Compromis’ (markant Bolwerk, verankerd in historie – 540+30 parkeerplaatsen) en ’Optimum’ (verkaveling bij Sportlaan, Poortgebouw op Bolwerk en heel veel bomen – 490+30 parkeerplaatsen).
IJsselmuiden
Ofschoon het een ondernemersavond was, roerden enkele in de zaal aanwezige particulieren zich. De uitbreidingsplannen van het OVK zouden zich te veel op IJsselmuiden richten waardoor die omgeving voor de overlast mag opdraaien. Ook werd de vraag op tafel geworpen of er werkelijk zoveel plaatsen nodig zijn. Er zou geprobeerd worden om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te genereren in plaats van te kijken wat de werkelijke behoefte is. Dit ontkende Helleman als ook dat er minder winkels in de toekomst zouden zijn door de digitalisering. Andere aanwezigen hielden een krachtig pleidooi voor samenwerking tussen de twee groepen. Het in elkaar schuiven van de twee plannen zou een perfect plaatje opleveren. Na afloop van de bijeenkomst gaf Veelenturf aan dat daarvoor de onderlinge principiële verschillen over met name de verdeling te groot zijn. De burgers hadden terecht deze mogelijkheid aangegrepen om hun zegje te doen want, zo schetste Helleman, van officiële inspraak kan alleen sprake zijn bij officiële overheidsplannen. Aan de lokale overheid van Kampen is nu het woord.
Zie ook:
• Beter Benutten Zwolle Kampen
• Ontwerp VCP binnenstad vrijgegeven voor inspraak
• Ondernemers Vereniging Kampen