Consortium licht plannen toe voor transformatie N307 (video)

Consortium licht plannen toe voor transformatie N307 (video)

Nieuws, Regionaal, Video 0 Comment

Roggebot-Kampen grondig op de schop binnen het IJsseldelta Programma

Online hebben de samenwerkende partijen binnen het IJsseldelta Programma de plannen (en bezwaarmogelijkheden) toegelicht voor de grootscheepse transformatie van de N307 en de Roggebotsluis. Feitelijk is het een uitvloeisel (of voortzetting) van het officieel afgesloten programma Ruimte voor de Rivier. De Roggebotsluis gaat eruit en er komt een nieuwe brug over het Drontermeer.

Informatiebijeenkomst
In december werd er in Dronten een eerste informatiebijeenkomst georganiseerd voor de pers. Dit mocht toen nog fysiek (zie foto’s). Inmiddels is er sprake van een crisistijd rondom het coronavirus en zijn bijeenkomsten niet meer toegestaan. Om toch iedereen te informeren, is er een online bijeenkomst georganiseerd. Deze presentatie van ruim anderhalf uur is nog steeds te bekijken (zie onderaan).
De (voorbereidende) werkzaamheden zijn al in volle gang. De Reevesluis in het Drontermeer is inmiddels in gebruik (zie onderaan) en de Drontermeerdijk wordt met kubieke meters zand opgehoogd. Kamper Nieuws legde het eerste schip, dat door de Reevesluis voer, vast op video.
Zowel tijdens als na de online bijeenkomst konden er vragen worden gesteld aan vertegenwoordigers van de diverse overheden en bedrijven die bij het programma betrokken zijn.

Uitleg van het watersysteem in de nieuwe situatie.

Veelgestelde vragen
In het kort volgt hieronder een willekeurige selectie van veelgestelde vragen:
• Wat is de functie van de ovonde waarop geen andere wegen aansluiten? De ovonde is ontworpen voor een veilige afrit vanaf de N307 naar de N306 en een bereikbare halte voor de lijnbus.
• Is de parallelweg tweerichtingsverkeer? Ja. Bovendien komt op de Buitendijksweg de eenrichtingbeperking te vervallen.
• Wat doet het geluid bij de verdubbeling van rijstroken? Met een geluidreducerende deklaag (type A) over een lengte van 3100m wordt de geluidstoename weggenomen.
• Moeten bewoners van de Buitendijksweg omrijden? Het viaduct over de Flevoweg verbindt noord en zuid. Omrijden via de ongelijkvloerse kruising tussen N307 en N306 aan de kant van Flevoland niet nodig evenmin voor voetgangers en fietsers. Deze route zal vooral voor bestemmingsverkeer worden gebruikt.
• Waarom gaan er drie fietspaden onder de brug door? Die hebben allen een andere functie, bijvoorbeeld om twee keer het oversteken van de N306 door fietsers te voorkomen.

Zie ook:
Informatiebijeenkomst IJsseldelta Programma
Schutsluis in Drontermeer gereed (video)
Reevesluis bij nader inzien duurzaam
Roggebotsluis wordt vervangen door brug
Einde Ruimte voor de Rivier IJsseldelta in zicht

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x