Informatiepunt gestart over wijzigingen Wajong

Informatiepunt gestart over wijzigingen Wajong

Gemeente, Nieuws, Politiek, Regionaal 0 Comment

Ieder(in) lanceert campagne voor advies en vragen

Met de start van het nieuwe jaar veranderen er, of komen er, vaak nieuwe wetten en regels. Zo ook voor de Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten). Het uitgangspunt van de nieuwe wetgeving is dat ”werken moet lonen”. Iedereen met vragen over de verandering in de Wajong kan terecht bij het Informatiepunt Wajong van Ieder(in). Na een opstartfase van drie maanden is WieWatWajong.nl nu officieel geopend.

Ieder(in)
Medewerkers van het Informatiepunt Wajong beantwoorden al sinds oktober 2020 vragen over de veranderingen in de Wajong en geven advies op maat. De afgelopen maanden “bleek er zoveel behoefte dat we direct vol aan de bak konden,’ aldus Illya Soffer. Zij staat aan het hoofd van Ieder(in), een belangenorganisatie voor mensen met een beperking en chronische ziekte.
De Wajong is sinds 1 januari 2021 op een aantal punten veranderd. Deze verandering heet ‘de vereenvoudiging van de Wajong’, maar toch blijft de Wajong nog steeds behoorlijk ingewikkeld. Wat zijn de gevolgen als ik overstap naar de Wajong 2010? Kan ik studeren met een Wajong 2015? Geldt er ook een garantiebedrag voor ZZP’ers?

Campagne
Staatssecretaris Bas van ’t Wout (ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is blij met de officiële start van het informatiepunt: „Met de vereenvoudiging van de Wajong verandert er veel voor Wajongers op het gebied van inkomen, uitkering en studie. Extra belangrijk dus dat zij de nieuwe regels voor hun persoonlijke situatie goed begrijpen. Samen met het UWV informeren wij de Wajongers.”
„Met de campagne WieWatWajong willen we zoveel mogelijk Wajongers bekend maken met het informatiepunt, zodat wij Wajongers kunnen helpen met advies op maat,” vult Soffer aan. De Wajong is ingewikkeld, volgens de directrice van Ieder(in) en als belangenbehartiger “hebben ze hun best gedaan om de Wajong aan te passen want er zitten nog steeds knelpunten in”.

Ieder(in) lanceert campagne voor advies en vragen.

Informatiepunt
Ieder(in) is een onafhankelijke belangenbehartiger en kan mensen helpen met enkel het belang van de Wajonger zelf voor ogen. Daarom voert Ieder(in) het Informatiepunt Wajong uit. Het ministerie van SZW ondersteunt met informatie en subsidie. Op wiewatwajong.nl of informatiepuntwajong.nl staan al veel vragen en antwoorden. Medewerkers van het informatiepunt zijn zowel telefonisch op werkdagen (085 400 70 22) als per e-mail bereikbaar (Wajong@Iederin.nl of).
Nog voor de officiële start werden in twee maanden al 170 mensen geholpen met informatie of tips. Waar nodig voor extra informatie wordt doorverwezen naar de juiste instantie- meestal het UWV of de gemeente.

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x