Blijvend weerzien met kunst van Jan Roeland

Blijvend weerzien met kunst van Jan Roeland

Nieuws 0 Comment

Na expositie drie werken Kamper schilder in permanente collectie Stedelijk Museum – eindelijk

Ruim twee jaar na zijn overlijden komt een wens van de schilder Jan Roeland uit IJsselmuiden in vervulling. Tevens was dit een wens van het Stedelijk Museum Kampen waarover al sinds de jaren zeventig aan getrokken werd. De expositie ’Een weerzien met Jan Roeland’ is afgesloten en één geschonken werk, dat blijft, is feestelijk onthuld.

Compositie met twee hamers
Kamper kunstliefhebber Richard Boddeus heeft de zeefdruk ’Compositie met twee hamers’ geschonken aan het museum. Het Stedelijk Museum licht het stuk alsvolgt toe: ”In zijn composities stelde Jan Roeland zijn motieven in een steeds wisselende gedaante aan de orde. Telkens weer weet hij hetzelfde motief opnieuw scherp te stellen.”
Het museum suggereert te kijken naar bijvoorbeeld de talrijke werken met hamertjes in rood, geel of zwart: ”De composities suggereren beweging. De hamers hebben platte stelen die samenvallen met het vlak en koppen die worden benadrukt als volume. Roeland lijkt je als kijker op het verkeerde been te willen zetten, terwijl hij zich in werkelijkheid keurig houdt aan de feitelijke vorm. Hij heeft het alleen geabstraheerd.”

Yvonne Oordijk vertelt over de totstandkoming van expositie en collectie.

Eend
De schenking vormde de aanleiding voor twee stichtingen om de museale collectie verder uit te breiden.
De Vrienden en de Beschermers van het Stedelijk Museum Kampen hebben samen het werk ’Eend’ aangekocht. Een klein exemplaar daarvan stond op de tafel waarachter Yvonne Oordijk vertelde over de geschiedenis en het resultaat, alvorens Richard Boddeus samen met cultuurwethouder Irma van der Sloot de hamerscompositie onthulde.
Wat voor ’Eend’ geldt, geldt voor veel werken van Roeland. Kunstenaar en kunstprogrammeur Petra Boonstra omschrijft het alsvolgt: ”Alledaagse dingen zoals eenden, vazen, bloemen en F16’s worden door Roeland in hun vorm sterk vereenvoudigd. Ze zijn niet het onderwerp van het schilderij maar de aanleiding voor het schilderen. Het gaat om de vormen en de kleuren, de spanning in de compositie en de schoonheid van eenvoud.”

F16
Naast Oordijk stond ook een voorstudie van het werk ’F16’. Tijdens de expositie in de voormalige synagoge, ging dat werk naast een oude foto van Roeland. Die expositie mocht er komen nadat het Stedelijk Museum eindelijk een werk van Roeland in de vaste collectie had opgenomen. Het museum schrijft de vertraging onder andere toe aan haar laag aankoopbudget.
“Mijn werk is pas geslaagd als de vorm een intrige bevat en je er steeds opnieuw naar kunt kijken,” zei Roeland in 2016 tegenover een verslaggever van het NRC. Hij was toen al decennia lang vertrokken uit Kampen.
Jannie Roeland, de weduwe van, was aanwezig bij de onthulling en heeft ’F16’ geschonken samen met de Stichting Kunstcollectie Jan Roeland. Zo zijn er eindelijk drie werken van Roeland op zijn geboortegrond te bewonderen terwijl zijn werken al tijden over de hele wereld hangen.
Na het onthulde werk met de hamers, praatte schenker Boddeus na met conservator Oordijk (zie Twitter). De expositie ’Een weerzien met Jan Roeland’ duurde van eind april tot eind juni en is geëindigd in een blijvend weerzien.

Het kunstwerk van Jan Roeland naast een foto van hem.

Uit het archief:
Bijzondere voorwerpen gezocht
Vernieuwde Joodse Galerij in voormalige synagoge

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top