Jonge adviseurs buigen zich over inclusievraagstuk
Gemeente, Nieuws 28 januari 2019, 0 CommentProject Pieter Zandt resulteert in vijf adviezen voor één middelbare inclusieve school in 2025
Vorige week hebben 135 leerlingen van drie HAVO3-klassen en twee VWO3-klassen een opdracht uitgewerkt die vrijdag in De Leuke Hanzestad werd gepresenteerd. Vijf groepen van ’Jonge Adviseurs’ ontwierpen één school voor alle middelbare scholieren uit Kampen en omstreken. Dat betekent dat die voor iedereen toegankelijk moet zijn. De jongeren mochten de gemeente inspireren die zich inzet voor een inclusief Kampen.
Adviezen Inclusie
Vorig jaar was het project ’Jonge Adviseurs’ geïnitieerd door Stichting Natuur en Milieu. Toen bogen de leerlingen zich over een duurzame energietoekomst. Daarmee mochten ze de gemeente inspireren, evenals dit jaar. Nu had gemeente Kampen het project georganiseerd samen met de Pieter Zandt Scholengemeenschap. In zalencentrum De Leuke Hanzestad werden de vijf adviezen gepresenteerd die de leerlingen de voorafgaande week hadden uitgewerkt.
Drie aspecten van toegankelijkheid moesten ter sprake komen: openbaar (gebouw), digitaal (visueel en auditief) en sociaal. Het sociale aspect kreeg de meeste aandacht in de werkstukken en omvatte ook veel: geloofsovertuiging, etniciteit, welvaartsniveau, geslacht, seksuele voorkeur en gezondheid.
Wethouder Inclusie
Alle adviezen werden beoordeeld door een jury waarin onder andere wethouder Irma van der Sloot zat die Inclusie in haar portefeuille heeft. Zij was vol lof over de getoonde inzet en gepresenteerde ideeën. De adviezen werden gepresenteerd op een markt waarbij de groepen beurtelings hun idee mochten aanprijzen. De jury ging daarvoor beurtelings de kraampjes langs. Vervolgens vond er een debat plaats waarover één leerling ontevreden was: ”Het debat was te kort om onze standpunten goed uiteen te zetten.”
Uiteindelijk vond de prijsuitreiking plaats en wethouder Van der Sloot reikte de grote wisselbeker uit aan klas 3VB. Zij hadden de school ’Together For Equality’ genoemd, een website gemaakt (zie onderaan) en zelfs een film die op de website te bekijken is. De vrouwelijke groepsleden hadden zich in blauwgeel gekleed volgens de kleuren in het TFE-logo. Zij kenden de presentatie uit het hoofd, hadden alle aspecten meegenomen in een goed opgebouwd rapport. Ook hadden ze over de lange termijn nagedacht.
Ambtenaar Inclusie
Een ander jurylid was Willem Scheffer. Hij is dit jaar in dienst getreden van de gemeente als ervaringsdeskundige. Scheffer zit sinds zijn jeugd in een rolstoel, woont in Zwolle maar is geboren aan de Trekvaart in IJsselmuiden en kent Kampen en Brunnepe goed. Hij heeft gewerkt bij Zalsman en sprak in Zwolle de gemeente al regelmatig aan op het thema inclusiviteit. Toen de vacature in Kampen voorbij kwam, was dat een kolfje naar zijn hand. Met zijn aanstelling laat de gemeente zien dat ze werkt aan een toegankelijk en inclusief Kampen.
Scheffer was aangenaam verrast over de aanpak van de jongeren en de benadering die ze hadden gekozen. Onderaan staat ook nog de website van het virtuele BetterTogether College vermeld. Hoewel de informatie summier is, valt wel op dat deze klas (die op probeerde te vallen met sombrero’s) aan maar liefst zes soorten WC’s heeft gedacht. De enthousiaste leerlingen inspireerden de gemeente op velerlei vlakken van inclusie.
Zie ook:
• Leerlingen Pieter Zandt denken mee over duurzame energietoekomst (januari 2018)
• Kampen Inclusief sluit week af met stadswandeling voor iedereen (oktober 2018)
• Together For Equality (klas 3VB)
• BetterTogether College