Kamperlijn vernieuwd en weer in gebruik

Kamperlijn vernieuwd en weer in gebruik

Nieuws 0 Comment

Vooralsnog rijdt de aloude dieseltrein maar de elektrische trein is onderweg


Na drie maanden stilte op het spoor naar Zwolle, is er vanmorgen om 6u02 weer een passagierstrein vertrokken vanaf station Kampen. Van tijd tot tijd reden er wel werktreinen en van stilte was dus feitelijk geen sprake. Het spoor is grondig omgebouwd en gereed gemaakt voor de elektrische trein die in december op het traject zal gaan rijden. Met croissants werden de treinpassagiers vanmorgen verwelkomd op het eveneens vernieuwde èn verruimde perron.

Ook het treinpersoneel wordt een croissant asangeboden.

Vernieuwing
Een week voor de Internationale Hanzedagen stopten de treinen te rijden op het Kamperlijntje, wat de nodige kritiek en onbegrip opleverde. Het traject Kampen-Zwolle is nu wel op tijd gereed voor de scholen weer beginnen in onze regio. De spoorverbinding is over het hele traject voorzien van nieuw grind, bielzen en spoorstaven. Met de plaatsing van 200 bovenleidingmasten op de 13km lange route, is het traject geëlectrificeerd en over drie maanden komen de electrische treinen. Keolis Nederland neemt op tien december het vervoer over van de Nederlandse Spoorwegen. De dochteronderneming van het Franse vervoersbedrijf Keolis opereert nog onder de beter bekende naam Syntus maar wil daar vanaf.

Alles aan het spoor tussen Kampen en Zwolle is vernieuwd.

Nieuw station
Op het traject Kampen-Zwolle wordt er een nieuw station gebouwd bij Stadshagen dat volgens planning in december gereed zou moeten zijn. Deze halte vroeg een extra financiële investering van gemeente Zwolle door onverwachtse kosten die niet begroot waren. Gemeente Kampen kreeg een (kleinere) financiële tegenvaller voor de kiezen door niet-begrote kosten voor de nieuwe inrichting van het station. Het perron in de hoek tegen de belendende autowegen aan is vergroot. De spoorrails stuiten eerder op een stootblok oftewel het spoor houdt nu ongeveer halverwege het monumentale stationsgebouw op. De extra stop bij Stadshagen levert geen extra reistijd op omdat het spoor geschikt is gemaakt voor een snelheid van 140 km/u waar de treinen eerder maximaal 100km/u reden. Verkeer op de Zwolse Belvédèrelaan kan straks via een tunnel onder het spoor door.

De spoorrails worden recht gelegd en tegelijkertijd uitgelijnd.

Gezamenlijk project
De gehele vernieuwing is aangepakt in een samenwerking van ProRail met provincie Overijssel en gemeenten Kampen en Zwolle. Daarmee komt een einde aan een dieseltijdperk van ruim 150 jaar. Anderhalf jaar geleden werd dat jubileum nog groots gevierd tijdens de IJsseldeltadag (zie onderaan). Na decennia discussie is de Kamperlijn nieuwe stijl in zo’n twaalf weken gerealiseerd. Dat viert ProRail door vanmiddag ijs uit te delen op station Kampen. Vanochtend tussen zes en tien werden er croissants uitgedeeld. De medewerksters vreesden wel een hoop over te houden. Er waren er zo’n 150 besteld maar sommige dingen blijven bij het oude. De jongedames kwamen er op het station achter dat er maar één keer in het halfuur een trein rijdt.

De geheel vernieuwde spoorbaan richting Zwolle.

Zie ook:
Topdrukte bij treinstation Kampen (IJsseldeltadag 2015)
Elektrificatie van spoorlijnen in Nederland (Wikipedia)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x