Lantaarnpaal onthoofd bij Mgr. Zwijsenschool

Lantaarnpaal onthoofd bij Mgr. Zwijsenschool

Gemeente, Nieuws 0 Comment

Armatuur valt kapot op straat na lichte aanrijding

Een ongeluk zit in een klein hoekje. En zeker als het om de zogeheten dode hoek gaat. Dat ervaarde een chauffeur van een pakketdienst. Bij het tijdelijk parkeren van de bestelbus in de Oudestraat benedenstrooms, tikte hij een lantaarnpaal aan waarop prompt de sierlijke lampenkap eraf viel. Volgens omstanders zit die niet stevig op de paal bevestigd maar de gemeente ontkent dat.

Pakketbezorging
Het kopen op internet en vervolgens het bezorgen van de aankoop, heeft een hoge vlucht genomen afgelopen jaar door de coronasluiting van winkels en het gebod om bij huis te blijven. PostNL en Deutsche Post DHL merken dat in hun omzet die omhoog schiet. De Consumentenbond merkt dat in de forse toename van klachten over pakketbezorgers.
Afgelopen woensdag ging het rond kwart voor acht ’s avonds mis in de Oudestraat ter hoogte van het schoolplein van de Mgr. Zwijsenschool, achter de Buitenkerk. Na aflevering van een pakket, reed een chauffeur van DHL lichtjes tegen de lantaarnpaal waarop de sierlijke armatuur op de grond kletterde.
De bestelbus liep slechts lichte bumperschade op (zie Facebook).

Lampenkap
Een omstander ving de geschrokken chauffeur op en belde de gemeente. De volgende dag zijn de verzekeringszaken geregeld. Volgens de gemeente is de lampenkap niet meer bruikbaar. De vervanging zal tussen de €1000 en €2000 kosten.
Een nieuwe armatuur is besteld en zal twee tot drie maanden op zich laten wachten. Tot die tijd wordt er een noodarmatuur geplaatst en de mast wordt weer rechtgezet. De brokstukken waren binnen paar uur opgeruimd.
De lantaarnpalen in de Oudestraat hebben een fraaie vormgeving waarmee in de Hanzetijd Kampen haar welvaart deed uitstralen.

De gesneuvelde armatuur naast zijn mast in de Kamper Oudestrat benedenstrooms.

Dode hoek
Bij vrijwel alle gemotoriseerde vierwielers zijn er vijf ’dode’ gebieden waarop men geen zicht heeft, de zogeheten dode of blinde hoek. Vrachtwagens hebben tegenwoordig tal van achteruitkijkspiegels om dit zoveel mogelijk op te vangen.
In 2003 werd de dodehoekspiegel verplicht gesteld. Daarnaast worden in sommige steden sinds 2004 bolle spiegels onder een verkeerslicht gemonteerd waarin een chauffeur kan zien of er een persoon bij het verkeerslicht staat. In 2018 introduceerde Mercedes-Benz camera’s in plaats van spiegels en Vos Transport introduceerde dat een jaar later in Nederland.
Spiegels veroorzaken ook een dode hoek waarop verkeersdeelnemers, zoals motorrijders, attent moeten zijn. Alle voortuitgang en inzicht ten spijt blijft een ongeluk in een klein hoekje zitten. De chauffeur van DHL, die moeizaam Nederlands sprak, stond beteuterd te kijken naar de glas- en metaalscherven.

Zie ook:
Motorrijder onderuit op Werfweg
Bocht na Stadsbrug blijft aandachtspunt
Rijscholen en gemeente organiseren veiligheidsdag e-bikes

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x