Nieuwe trein nieuwe vervoerder op vernieuwde Kamperlijn maakt valse start

Nieuwe trein nieuwe vervoerder op vernieuwde Kamperlijn maakt valse start

Nieuws 0 Comment

Nieuw toegevoegd station Stadshagen wordt voorlopig gepasseerd

Voor de goede orde liet gemeente Kampen afgelopen donderdag weten dat het openingsfeestje van station Stadshagen maandag elf december niet doorgaat. ’s Woensdags had ProRail laten weten dat het station voorlopig niet gebruikt gaat worden. Een stop bij de nieuwe halte op de lijn Kampen- Zwolle kost teveel tijd nu de nieuwe trein langzamer moet rijden dan gepland. Keolis startte zondag wel met haar dienstregeling waardoor zaterdagnacht onder grote belangstelling afscheid werd genomen van de NS en haar gele boemel.

Nieuw
Bijna alles is vernieuwd aan het Kamperlijntje. Er is elektrische bovenleiding aangelegd, de perrons op stations Zwolle en Kampen zijn vernieuwd, bij de tussenliggende Zwolse wijk Stadshagen is een nieuw station gebouwd en er is een nieuwe vervoerder gecontracteerd die met nieuwe, elektrische blauwwitte treinen gaat rijden. Ook rails en bielzen zijn vernieuwd doch niet de ondergrond. En daarmee heeft spoorbeheerder ProRail danwel uitvoerder BAM een ernstige misrekening gemaakt. De veengrond bleek tijdens testritten niet stabiel genoeg voor de benodigde snelheid van 140km/u. Daarom moet vooralsnog de aloude snelheid van 100km/u aangehouden worden waarmee er tijd tekort is om te stoppen op Stadshagen.

De nieuwe Keolis Flirt staat klaar voor vertrek.

Ontstemd
Gedeputeerde Bert Boerman is niet te spreken over de misser van ProRail, evenmin als wethouder Veldhoen. Hij vreest dat het Kamperlijntje pas over een jaar stopt in Stadshagen. Allereerst gaat ProRail de ontstane situatie onderzoeken, waarvoor de beheerder van de spoorinfrastructuur twee maanden rekent. Na deze analyse en zoektocht naar mogelijke oplossingen, zal uitvoering en technisch onderzoek nog de nodige tijd kosten. Afgelopen woensdagavond lichtte ProRail provincie Overijssel en gemeenten Kampen en Zwolle in. De PvdA-fractie in de Provinciale Staten van Overijssel heeft vragen gesteld en wijst ook naar de fouten die zijn gemaakt bij het vernieuwen van het spoor tussen Zwolle en Enschede.

Blauwnet
Syntus won in 2015 de aanbesteding om op het Kamperlijntje te gaan rijden. Deze maand werd de vervoersonderneming omgedoopt in Keolis Nederland. De hoofdvestiging zit in Deventer en sinds 2012 maakt het deel uit van het Franse moederbedrijf Keolis. De blauwwitte treinen, regiotreinen van Arriva en Keolis, gaan rijden onder de naam Blauwnet. Aan boord is WiFi aanwezig evenals oplaadmogelijkheden voor mobiel en laptop. Op alle perrons in Overijssel komt een paal om in te checken voor Blauwnet, naast de gele incheckpaal van de NS. Tegelijk met de start van Blauwnet viel de winter in, alsof de nieuwe treinstellen met de camouflagekleur wit door het besneeuwde landschap reden.

De nieuwe vervoerder Keolis op het traject Kampen-Zwolle.

Zie ook:
Kamperlijn vernieuwd en weer in gebruik (aug. 2017)
Topdrukte bij treinstation Kampen (video – expositie Kamperlijntje – 2015)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top