Onderzoek naar verbreding N50 vervroegd dankzij lobby
Nieuws 9 december 2017, 0 CommentAanpak N50 Kampen-Kampen Zuid terug op agenda Rijk
De inspanningen van overheden en ondernemers uit Oost-Nederland en Flevoland voor een aanpak van Rijksinfrastructurele knelpunten hebben gehoor gevonden in Den Haag. Een studie naar verbreding van de N50 tussen de afslagen Kampen en Kampen Zuid wordt eerder dan gepland uitgevoerd. Ook wordt de verkeersveiligheid van de N50 tussen knooppunt Hattemerbroek en de Ramspolbrug onderzocht. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in slimme en duurzame mobiliteit.
Onderzoeken N50
Verbreding van de N50 op het traject Kampen-Kampen Zuid is terug op de agenda van het Rijk. Het Ministerie van Infrastructuur en de provincie Overijssel zijn overeengekomen om de studie daarnaar eerder uit te voeren, te weten in het begin van 2019. Rijkswaterstaat wilde de situatie pas in 2020 onder de loep nemen maar de roep dat nu te doen nam toe met elk ongeluk op de N50, die regelmatig plaats hebben (zie onderaan).
Over het gehele N50-traject van Hattemerbroek tot Ramspol wordt gezamenlijk de verkeersveiligheid met bijbehorende maatregelen in beeld gebracht. Dit zijn enkele uitkomsten van gesprekken tussen gedeputeerde Boerman en minister Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga en haar staatssecretaris Stientje van Veldhoven-Van der Meer over de invulling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).
Andere maatregelen
Voor regio Kampen en Oost-Nederland zijn nog meer afspraken gemaakt om knelpunten aan te pakken waarbij het rijk is betrokken. Het Rijk en de regio investeren samen in de opzet van nieuwe maatregelen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. De eerste helft van 2018 krijgen regio’s Zwolle-Kampen en Twente elk een rijksbijdrage van een miljoen euro. De regio’s zetten daar tegenover eenzelfde bedrag aan cofinanciering.
Een rijksbijdrage van 12,5 miljoen euro voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij knooppunt Raalte is definitief vastgelegd door de minister. De regionale ambitie van provincie en betrokken gemeenten om de N35 om te bouwen tot een autoweg met 2×2 rijstroken met ongelijkvloerse kruisingen worden in overleg met het Rijk in gedeelten uitgevoerd.
Openbaar Vervoer
In de netwerkanalyse van het Rijk naar het toekomstbeeld van het openbaar vervoer worden de verkenningen meegenomen die regionale partners hebben uitgevoerd naar de verbetering van frequenties en snelheid op internationale spoorverbindingen en de IJssellijn (Zwolle-Roosendaal). Gedeputeerde Boerman heeft de staatssecretaris gevraagd om actie voor een snelle oplossing van de problemen rond het spoor tussen Zwolle en Kampen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven-Van der Meer bleek goed op de hoogte te zijn en zegde toe dit met spoed op te pakken. Of ze al weet had van de meest actuele ontwikkelingen is onbekend.
Vandaag rijdt voor het laatst de NS met haar gele boemel op het spoor van Kampen naar Zwolle. Morgen, zondag 10 december 2017, neemt Keolis de lijn over met elektrische treinen. Doch vooralsnog mogen die niet rijden met de geplande snelheid van 140 km/u. Een paar dagen ge;leden werd ontdekt dat de ondergrond dat niet aankan dus blijft de cruisesnelheid 100 km/u.
Voor het verkeer op de weg, en met name de N50, is er hoop. Vorige week startte de werkweek met twee ongevallen op de N50 (zie onderaan) en sloten we het artikel daarover af met de conclusie dat de lobby voortduurt. Deze blijkt dus rap geslaagd te zijn.
Zie ook:
• Werkweek begint met twee ongevallen op N50
• Ernstig verkeersongeval op N50
• Vrachtwagen parkeert in berm van N50