Ovatonde Oosterlandenweg officieel geopend

Ovatonde Oosterlandenweg officieel geopend

Nieuws 0 Comment

Ovale rotonde tussen Spoorlanden 1 en 2 heet officieel verkeersplein

Ofschoon al voor de derde week in gebruik, was de nieuwe ovatonde in de Oosterlandenweg nog niet officieel geopend. Dat gebeurde woensdagmiddag in bijzijn van alle betrokken partijen. De constructie wijkt af van een reguliere rotonde. Hiervoor is gekozen om de doorstroming te bevorderen. Dit aspect stond ook centraal tijdens de werkzaamheden. Daarom werd tijdelijk een tweede bijzondere constructie aangelegd dat tevens de veiligheid van fietsers bevorderde.

Asfalt ambacht
Op de hoek van de ’kruising’ van de toegangsweg naar het tweede industrieterrein Spoorlanden (zie onderaan) had Schagen Infra een luifel neergezet waar iedereen zich verzamelde. Als eerste nam Hendrie van der Most het woord. De adjunct-directeur van Schagen Infra was vanaf het begin enthousiast over het project dat precies in het straatje van zijn bedrijf paste. De uitwerking van de plannen was voor rekening gekomen van Veldkamp Infra Totaal op basis van een ontwerp van het Kamper adviesbureau BonoTraffics. Met simulaties hadden de betrokken aannemers de verschillende scenario’s getest en tijdens de werkzaamheden kwamen er nog maatregelen bij zoals de ’bypass’. Deze tijdelijke weg voerde langs de bouwput waardoor het verkeer met weinig vertraging door kon stromen terwijl fietsers aan de andere zijde van de ovatonde in aanbouw hun eigen gescheiden baan hadden. Namens de gemeente complimenteerde projectleider Jan Mark van de Berg de bouwers en hij constateerde dat ”asfalt aanbrengen ook een ambacht is”.

Luchtfoto van de nu officieel geopende ovatonde (© Freddy Schinkel).

Ovale rotonde
Aanvankelijk was er bij het ontwerp gekozen voor een ’klassieke’ rotonde. Met de aanleg van het tweede industrieterrein Spoorlanden aan de andere zijde van de Oosterlandenweg (zie onderaan) was voor diens toegangsweg een nieuwe aansluiting benodigd. Doorstroming op de doorgaande weg naar IJsselmuiden stond voorop en zo kwam BonoTraffics op het idee van een ovatonde. Daarbij ontstaat ’wachtruimte’ voor afslaand (vracht)verkeer dat rechtdoorgaand verkeer bovendien niet ophoudt.. Op meerdere plaatsen in Nederland wordt dit al toegepast maar nog niet eerder in Kampen. En ofschoon het begrip ingeburgerd raakt en inmiddels in officiële stukken voorkomt, kent de Wegenverkeerswet de term (nog) niet. Wethouder Holtland (RO) benadrukte daarom dat niet de rotonde- maar de gebruikelijke verkeersregels gelden. De gewezen verkeersagent reed een rondje mee op een vrachtwagen van Schagen. Na wethouder Meijering (Economie) kreeg hij het woord. De taart stond te wachten op de winderige locatie en Holtland hield het kort. Hij sprak als laatste over een ”mooi stukje vakwerk” en ”daarmee verklaar ik het verkeersplein voor geopend”.

Zie ook:
Spoorlanden mag Oosterlandenweg over (dec. 2017)
Bebouwing uitbreiding Spoorlanden gestart (april 2018)
Verkeersplein IJsselmuiden (Schagen)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top