Verenigingen Kampereiland boeren goed dankzij Rabobank
Nieuws, Regionaal, Video 17 april 2019, 0 CommentClubkas Campagne 2019 IJsseldelta brengt het nodige geld binnen
Op een groot feest, georganiseerd in de Music Club, heeft Rabobank IJsseldelta de cheques uitgedeeld van haar clubcampagne. Voor de vier regio’s werd er een gezamenlijke avond georganiseerd maar voor de feitelijke uitreiking werden de pakweg 250 aanwezigen weer verdeeld. In de Kamper hoek waren veel blijde gezichten van onder andere Kampereiland, om precies te zijn van de Oranjevereniging en de Sportvereniging.
Rabobank Clubkas Campagne
Veel verenigingen kampen met een afnemend aantal vrijwilligers, minder financiële middelen en een dalend ledental. ”Betrokkenheid en zichtbaar zijn is van waarde om leden en vrijwilligers te boeien en binden,” zo stelt de Rabobank. Haar Clubkas Campagne draagt hieraan bij door clubs ”uit te dagen om zichzelf op een creatieve manier te presenteren en stemmen te werven.”
De ledenraad van de coöperatieve Rabobank (lees: geen aandeelhouders maar klanten en leden) in de IJsseldelta stelde €100.000 beschikbaar die via stemmen van de Rabobankklanten werden verdeeld. De Rabobank zelf deed daar nog eens €10.000 bovenop.
De Clubkascampagne heeft diverse clubs aangezet tot het voeren van een eigen campagne. De tien meest creatieve acties hebben als beloning voor hun inzet een bonusprijs ontvangen. In Kampen kregen de Badmintonclub en de Speel-O-Theek een bonuscheque voor de ”meest HARTverwarmende campagne”. Voor de beste videopresentatie kreeg AMDG Kampen Genemuiden eenzelfde bonuscheque.
Inspirerende avond
Rabobank IJsseldelta ondersteunt clubs en stichtingen, die immers voor talentontwikkeling zorgen. In een persbericht noemt de corporatie het verenigingsleven een kloppend hart: ”Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen. Ook in regio Zwolle vormen die een groot sociaal netwerk. Ontmoetingsplaatsen waar mensen samen sporten, zingen, muziek maken of een goed doel ondersteunen.”
Voordat de verdeling van het geld bekend werd, sprak Fransesco Wessel de aanwezigen toe. De trainer en coach voor NOC*NSF vertelde hoe je ”met de juiste mindset het verschil kunt maken”. Hij sloot zijn inspirerende woorden af met te benadrukken ”te beseffen hoe belangrijk je bent voor de club”. Op de bovenverdieping werden vervolgens de cheques uitgereikt in vier zones (Kampen/IJsselmuiden, Hattem, Genemuiden en Zwolle). In IJsselmuiden kreeg de Voedselbank het meeste (ruim €3400), gevolgd door Live Life (ruim €2400) en de Weggeefschuur (bijna €1200). In Kampen bleven alle cheques beneden de €1000 hoewel v.v. DOS als grootste ontvanger er maar net onder zat.
Blijde gezichten
Iedereen was blij met het bedrag, ongeacht de hoogte. Stichting Paardrijden Gehandicapten ‘t Hoefijzer in Zwolle was helemaal verguld met het na vorig jaar opnieuw winnen van een hoofdprijs (zie videofragment). Vorig jaar hebben ze een paard kunnen kopen voor hun ruiters met een handicap en dit jaar kunnen ze er twee stallen van bouwen die ze goed kunnen gebruiken. ’t Hoefijzer is vergelijkbaar met SAP ’De Zwartendijkruiters’ in Kampen.
Hans Hollander was aanwezig als voorzitter van Kamper duikvereniging ’De Oester’. Het Voedselbos in het Groene Hart van Kampen deed vorig jaar mee (zie onderaan).
Van Kampereiland was een kleine delegatie afgereisd voor de Sportvereniging en de Oranjevereniging. Namens de laatste nam Marieke van den Berg dolblij de cheque in ontvangst: ”Elke stem is mooi en het bedrag (€462,40 – red.) is hoger dan verwacht!” Hun doel is de bekostiging van een regisseur.
De presentatie van de avond lag in eigen handen, te weten bij Jenneke en Irene van de Rabobank in Kampen. Jenneke Palland is tevreden over het gezamenlijke uitreikingsfeest na vorig jaar bij de eerste Clubkas Campagne alleen Kamper verenigingen bedeeld te hebben op de Koggewerf. In het dagelijks leven is ze zakelijk accountmanager. In netwerken zit de overeenkomst met deze avond, die draaide om ontmoeting. Bij goed verzorgde drank, spijzen en muziek. De verenigingen in de IJsseldelta zijn weer gelaafd.
Zie ook:
• Help het Voedselbos met de Rabobank Clubkas Campagne (2018)