Roggebotsluis wordt vervangen door brug

Roggebotsluis wordt vervangen door brug

Nieuws, Regionaal 0 Comment

Knooppunt N307-N306 kent straks drie gescheiden verkeersstromen

Als uitvloeisel van het project Ruimte voor de Rivier gaat de verkeersinfrastructuur rondom de Roggebotsluis, op de grens van Flevoland en Overijssel, volledig op de schop. De sluis en waterkering verdwijnen en er komt een ongelijkvloerse kruising met parallelwegen voor langzaam en bestemmingsverkeer. Naast verbetering van de veiligheid op het water en het asfalt, moet dit ook de doorstroming verbeteren van beide vervoersstromen.

Gescheiden oplossingen
Het tracé van de N307 (Kampen-Dronten) blijft op dezelfde plaats liggen maar scheidt straks drie verkeersstromen. Het autoverkeer, het landbouw- en bestemmingsverkeer en het fietsverkeer hebben straks ieder hun eigen rijbaan. De (ongelijkvloers) kruisende N306 (Ketelhaven-Elburg) krijgt gescheiden fietspaden. De in noord-zuidrichting lopende N306 komt dan niet meer uit op de rotonde bij de sluis maar wordt met op- en afritten aangesloten op de N307.
De nieuwe brug wordt verhoogd waaronderdoor schepen kunnen varen tot zeven meter hoogte. Dit betekent dat de brug niet zo vaak meer open moet en het aantal files kan afnemen.

Een geopende Roggebotsluis veroorzaakt met name in de spits grote files.

Waterkering weg
Met het verdwijnen van de Roggebotsluis, de huidige brug en de huidige waterkering, wordt de scheiding tussen het Vossemeer en het Drontermeer opgeheven. Het water kan dan vrij doorstromen. De doorgang voor het scheepvaartverkeer wordt aanzienlijk breder en de nieuwe brug heeft een beweegbare klep en grotere doorvaarthoogte. De werkzaamheden starten in 2020 en de geplande einddatum is eind 2022.
De nieuwe brug is breed genoeg om later eventueel de autoweg uit te breiden van één naar twee rijstroken in beide richtingen. Dit is één van de punten van kritiek op een nationaal verkeersforum op internet. Daar wordt geopperd om in één keer twee keer twee rijstroken aan te leggen. Ten opzichte van een eerder plan uit 2015 zijn er wel een aantal wijzigingen doorgevoerd.

Inzage en bijeenkomst
Het ’Ontwerp Plan in Hoofdlijnen N307 Roggebot-Kampen’ ligt vanaf 15 oktober tot en met 26 november ter inzage in de provinciehuizen in Zwolle en Lelystad en de gemeentehuizen in Kampen en Dronten. Het plan is ook te downloaden (zie onderaan).
Het betreft een gezamenlijk project van provincies Overijssel en Flevoland en Ruimte voor de Rivier. Voor deze laatste wordt met de verwijderen van de Roggebotsluis één van de laatste projecten van Ruimte voor de Rivier in Nederland afgerond. In Kampen werd voor dit project het Reevediep gegraven (zie onderaan) en de Kamperstraatweg op zijn kop gezet (zie onderaan).
De plannenmakers beloven straks veilig en vlot door te kunnen rijden en varen met zo min mogelijk hinder van de andere verkeersdeelnemers.

Een luchtfoto van de gehele infratructuur rondom de Roggebotsluis.

Zie ook:
Ontwerp Plan in Hoofdlijnen
Nieuw fietspad Kamperstraatweg verzakt door betonbreuk (mei 2018)
Voorbereidingen doorgaande vaarverbinding Reevediep gereed (maart 2018)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top