Samenwerking Zuiderzeehaven afgerond – op naar volgende haven?
Nieuws 1 maart 2018, 0 CommentEerste bedrijventerrein aan water succesvol – op een vervolg wordt al jaren gebroed
De ontbindingsovereenkomst is getekend. De aandeelhouders van de Zuiderzeehaven kijken terug op een geslaagde samenwerking die vijftien jaar geleden in gang werd gezet. Het project heeft vierhonderd directe arbeidsplaatsen opgeleverd en ruim duizend schepen doen nu jaarlijks de haven aan. De kavels zijn nog niet allemaal verkocht maar de plannen voor een tweede Zuiderzeehaven worden verder ontwikkeld. Dit zou moeten komen in de kop van de Melmerwaard aan de overkant van de N50, een natuurgebied grenzend aan Natura2000-gebied.
Publiek-private samenwerking
De Zuiderzeehaven is in 2003 gerealiseerd op basis van een publiek-private samenwerking (PPS) tussen drie publieke partijen (gemeente Kampen, gemeente Zwolle en provincie Overijssel) en drie private partijen (IPEM, de Vries & van de Wiel en Dura Vermeer Infrastructuur). Doel was het ontwikkelen en exploiteren van de Zuiderzeehaven tot een modern en duurzaam bedrijventerrein, dat ruimte biedt aan bedrijven die over willen gaan tot, vergeleken met vervoer over de weg, milieuvriendelijke vervoer over water. Elf bedrijven, merendeels afkomstig uit de regio, hebben zich op het grootschalige terrein gevestigd. In tegenstelling tot wat een paar jaar geleden werd beweerd, is het terrein niet uitverkocht. Ondanks de risico’s (zie onderaan) ging de gemeenteraad in december akkoord met de aankoop van de resterende kavels. Voor stemden de fracties van CU, VVD, D66, SGP en CDA. Tegen stemden de fracties van PvdA, SP, GL en GBK.
Tweede Zuiderzeehaven
De Tweede Kamer heeft geld beschikbaar gesteld voor het verbreden van de Lorentzsluizen bij Kornwerderzand, een klein dorpje op de Afsluitdijk, en het verdiepen van de vaargeulen in het IJsselmeer. Hiermee wordt Kampen bereikbaar voor grotere schepen wat gunstig kan zijn voor de werkgelegenheid. Kampen opteert voor een tweede Zuiderzeehaven met industrieterrein maar ook Meppel is in de race voor een regionale haven. Onderzoek naar de havenontwikkeling in de economische regio Zwolle wijst uit dat een nieuwe haven het snelst kan worden aangelegd in Meppel. Kampen biedt economisch betere kansen. De haven in Meppel is ondieper en Kampen heeft met de Hanzelijn een goede verbinding met het achterland. Regionaal biedt het nieuwe werkgelegenheid maar niet in het bijzonder voor Kampen, schetste wethouder Treep in de vorige raadsperiode.
Politieke standpunten
Gemeenten Kampen, Meppel en Zwolle werken samen in het coöperatieve havenbedrijf ’Port of Zwolle’. Er lopen momenteel verkennende onderzoeken en in de tussentijd komt de kwestie ter sprake bij stemwijzers. CDA, VVD, GBK vinden dat de gemeente moet meewerken aan een tweede Zuiderzeehaven. D66 en GL hikken aan tegen het kostenplaatje van ettelijke miljoenen en de vernieling van de Melmernatuur. PvdA en KS vinden uitbreiding überhaupt niet nodig en CU pas als alle kavels van de huidige Zuiderzeehaven zijn verkocht. Het beoogde gebied ligt in de kop van de Melmerwaard, in de hoek van de N50 en de IJssel ten westen van de Eilandbrug. Bebouwing in dit natuurgebied zou veel compensatie elders vragen, de enige eis van de SGP. In de woorden van directeur Monique Middendorp, directeur Ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven: ”Je kunt er bedrijventerrein van maken maar dat moet natuurlijk heel zorgvuldig gebeuren.”
Zie ook:
• Nieuwe grondinvestering met gemeenschapsgeld