’s-Heerenbroek heeft baat bij station Stadshagen (video)

’s-Heerenbroek heeft baat bij station Stadshagen (video)

Gemeente, Nieuws, Video 0 Comment

Expanderende Zwolse nieuwbouwwijk biedt dorp kansen en dreigingen

Tegelijk met de dreiging het open landschap te verliezen door het expanderende Stadshagen, heeft ’s-Heerenbroek ook baat bij de naast het dorp gelegen Zwolse Vinexwijk. Dat geldt onder andere voor het nieuwe station. Zonder veel ophef is station Stadshagen open gegaan. Bestuurders van alle betrokken partijen kwamen samen op het perron en deelden koffie en koek uit aan de soms verheugde passagiers.

Koek en zopie
Zondag 15 december 2019 was de grote dag dat het debacle rondom het nieuwe station werd afgesloten. Een onopgemerkte te zwakke bodem leverde twee jaar vertraging op (zie onderaan). Maandagmorgen stopten de treinen van Blauwnet dan eindelijk op het fonkelnieuwe station. Bestuurders en pers kwamen samen om de reizigers te verwelkomen. Onder andere Bert Boerman en Emile Broersma liepen als volwaardige venters van koek en zopie rond.

De vijf bij dit project betrokken partijen lieten zich vertegenwoordigen door Emile Broersma (directeur Rail & Operations Support Keolis), Dorothé Wennekendonk (regiodirecteur ProRail), Bert Boerman (gedeputeerde provincie Overijssel), Albert Holtland (wethouder gemeente Kampen) en William Dogger (wethouder gemeente Zwolle).

Kasper Haar, Stefan Verkerk en Albert Holtland op het perron van station Zwolle Stadshagen.

’s-Heerenbroek
Maar er waren meer bekende gezichten. Stefan Verkerk, bekend als ongevallenfotograaf, maakte een fotoreportage in opdracht van ProRail. Kasper Haar kon natuurlijk niet ontbreken als ’biograaf’ van het Kamperlijntje (zie onderaan). Namens Dorpsbelangen ’s-Heerenbroek kwam Jacolien van de Wetering een kijkje nemen. Zij zit tevens in de Kamper gemeenteraad.

Diverse aanwezigen reageerden voor de camera van Kamper Nieuws op de stationsopening. Van de Wetering schetste dat station Stadshagen dichterbij ligt dan Kampen. ’s-Heerenbroek ligt aan de grens van gemeente Kampen en behoorde in de vorige eeuw tot gemeente IJsselmuiden. Van 1864 tot 1933 (vanaf 1926 alleen op verzoek) stopte de trein nog in de buurt op station Mastenbroek.

Ellen Mulder, Albert Holtland en Jacolien van de Wetering bij terugkomst op het perron van Kampen.

Buslijn
Van de dorpsvertegenwoordigster hoeft er niet opnieuw een station te komen. Wel wil ze een fatsoenlijke buslijn op het dorp. Op station Stadshagen is buslijn 10 ingesteld voor studenten van Deltion. Voor de overige passagiers zegt de Zwolse wethouder Dogger toe dat er in februari buslijnen komen.

Het feit dat Stadshagen dichterbij is dan het verre Kampen, blijkt ook uit de opmerking van Van de Wetering dat veel mensen gebruik maken van winkels en diensten in Stadshagen. Ondanks alle ontwikkelingen hebben de eerste protesten vanuit Stadshagen inmiddels geklonken.

Er wordt gemord over een verdwenen bushalte voor seniorenappartementen. Het Openbaar Vervoer blijft in beweging en in ontwikkeling. Met een koffiebeker van Blauwnet. Die overigens ook handig is in de auto.

Zie ook:
Treindienst mèt Stadshagen van start (selfie-actie)
Eerste passagiers vanaf Stadshagen teleurgesteld (Prikje)
Glossy Kamperlijntje voltooit 25 jaar onderzoek (Kasper Haar)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top