Tweede glossy over Kamperlijntje voltooit 25 jaar onderzoek
Nieuws 15 december 2018, 0 CommentSchrijver Kasper Haar gepromoveerd tot ”doctor Kamperlijntje”
Spontaan ooit begonnen, heeft Kasper Haar zich lang in het wel en wee verdiept van het Kamperlijntje, het spoor tussen Zwolle en Kampen. Ruim drie jaar geleden presenteerde hij op de IJsseldeltadag een eerste glossy over de geschiedenis van het kortste spoorlijntje van Nederland. Nadien kreeg Haar veel nieuwe informatie en foto’s, hetgeen resulteerde in een vervolg. Afgelopen zaterdag werden de eerste exemplaren uitgereikt van de tweede glossy die nog informatiever en kleurrijker dan de eerste is geworden.
Casus compleet
Tussen de gedichten van Jules de Corte en Bas Nijhof aan begin en eind staat een schat aan informatie en fotomaterieel, belangeloos beschikbaar gesteld door liefhebbers en spoorfotografen. Naast de oprichting en de verwikkelingen op en met het Kamperlijntje sinds 1865, komen ook de laatste ontwikkelingen aan bod zoals het debacle met station Stadshagen. In principe ligt dat op het bordje van Zwolle maar of Kampen gevrijwaard blijft van de gevolgen, is de vraag.
De verdwenen haltes Mastenbroek en Veerallee passeren in de tweede glossy de revue alsmede het diverse materieel dat op het spoor gereden heeft, met soms klinkende namen voor de diesellocomotieven. De opvolgers van Keolis na de elektrificatie blijken ook een aansprekende naam te hebben. Verdwenen wachterswoningen en wachtershuisjes worden beschreven en tevens het goederenvervoer. Het goederenspoor langs Sybrand bij station Kampen is pas opgeruimd met de recente elektrificatie en spoorvernieuwing.
Volop verhalen
De geschiedenis van het Kamperlijntje staat bol van de verhalen en (al dan niet politieke) intriges. Dat begon al in 1845 met een weigerachtige regering in Den Haag om de aan te leggen Veluwelijn naar Kampen door te trekken. Later besloot de Kamper gemeenteraad op de andere oever een spoorlijn naar Hattem aan te leggen die geen lang leven beschoren was. Deze verhalen staan op de website en zouden stof kunnen bieden voor een derde glossy.
Dat ligt echter geenszins in de bedoeling. Wethouder Holtland, die samen met burgemeester Koelewijn de eerste exemplaren ontving in de hal van de Stadskazerne, suggereerde om later een addendum uit te brengen, bijvoorbeeld over de klucht rondom station Stadshagen. De eerste glossy zat krap tegen de kostprijs aan maar met tien Euro is de tweede glossy, verkrijgbaar bij Boekhandel Bos in Kampen en Boekhandel Schutte in IJsselmuiden, nog steeds onderbetaald.
Zowel glossy als website bieden zeer veel leesvoer zoals ook aan een gesprek met Kasper Haar geen einde lijkt te komen. Enthousiast en boeiend kan hij vertellen, tot in detail. Niet voor niets promoveerde de burgemeester afgelopen zaterdag de spoorhistoricus Haar tot dr. Kamperlijntje.
foto’s: Wilfred Hamelink
Zie ook:
• Topdrukte bij treinstation Kampen (video – mei 2015)
• Impasse Kamperlijntje trekt aandacht landelijke politiek en media (mei 2018)