Uitbreiding laadpalen bij Stadhuis ”goed overwogen”

Uitbreiding laadpalen bij Stadhuis ”goed overwogen”

Gemeente, Nieuws 0 Comment

Veiligheidsregio bekend met ”andere risico’s” elektrische voertuigen

Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s bij het Kamper gemeentehuis is uitgebreid naar negen, naast elkaar gelegen, kort voor de bebouwing. Bij calamiteiten, zoals brand, levert een ’stekkerauto’ andere (lees: grotere) risico’s op dan een benzine- of dieselauto. De Veiligheidsregio zegt desgevraagd hiervan op de hoogte te zijn. De uitbreiding is echter een initiatief en een verantwoordelijkheid van de gemeente.

Wetgeving
Naar wens van de regering kopen Nederlanders in 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen. Nederland zou dan bijna twee miljoen stekkerauto’s moeten tellen. Op dit moment rijden er zo’n 80.000 volledig elektrische auto’s en 96.000 deels elektrische auto’s. De ANWB verwacht dat de stekkerauto in 2020 zal doorbreken.

De wetgeving is hier nog niet op voorbereid. “Eerst moet het een paar keer fout gaan voordat er wetgeving en een plan van aanpak komt”, denkt verzekeringsadviseur Evert-Jeen van der Meer in een uitgebreide reportage van het Reformatorisch Dagblad. “De urgentie voor wetgeving ontbreekt”, vervolgt hij, “terwijl de gevolgen bij brand catastrofaal zijn: een enorme brandhaard die niet meer te blussen is.” Een accubrand woedt namelijk heviger en langer naarmate de accu’s meer opgeladen zijn.

Een dramatisch voorbeeld uit 2016 is de Tesla die tegen een boom reed. De brandweer was destijds acht uur bezig terwijl de bestuurder al die tijd dood in de verkreukelde wagen lag. De Veiligheidsregio ”besteedt aandacht aan bewustwording van risico’s en bestuurders krijgen bij aankoop voorlichting van de dealer”.

Eén oplaadpunt bedient twee elektrische auto's.

Parkeerplaats
Over de uitbreiding van de laadplekken, grenzend aan het plein voor het Stadhuis, heeft de gemeente niet gecommuniceerd. Terloops werd het gemeld tijdens een contact met de pers. De Veiligheidsregio was niet op de hoogte. ”Dat is ook niet noodzakelijk evenmin als een adviesaanvraag”, aldus een woordvoerder, ”want de gemeente handelt zelf de voorwaarden van plaatsing af evenals de risico-afweging”.

Gemeente Kampen laat weten dat de uitbreiding van laadpalen haar initiatief is. Zij is daartoe bevoegd en ”er is met diverse deskundigen overleg geweest over de mogelijkheden – waarvoor geen verplichting bestaat”. Het risico dat een elektrische auto in brand vliegt, is ”beperkt” en de afstand tot de bebouwing ”voldoende”. Tevens zijn de bereikbaarheid en de vluchtwegen ”goed”.

De nieuwe laadplekken (9) liggen ingeklemd tussen de gereserveerde parkeerplaatsen voor het college (4) bij de uitrit en die voor gehandicapten (4) bij de ingang. Belangrijkste punt blijft bij brand door kortsluiting of anderszins dat de accupakketten er niet bij betrokken raken. De brandweer zou regelmatig op dit scenario oefenen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top