Bebouwing uitbreiding Spoorlanden gestart

Bebouwing uitbreiding Spoorlanden gestart

Achtergrond, Nieuws 0 Comment

Fase 2 begint met slaan eerste paal en vaststelling officiële namen

Met een bescheiden feestje is de bouw van start gegaan voor drie bedrijven op het nieuwe gedeelte van industrieterrein Spoorlanden in IJsselmuiden. Spoorlanden 2 wordt de officiële naam, heeft het college van B&W besloten. Wethouder Veldhoen sloeg het laatste stukje van de eerste paal de grond in. De drie ondernemers hopen in december over te huizen. De gemeente lijdt vooralsnog 3,1 miljoen Euro verlies op het project.

Gedrieën geïnitieerd
Erik Postuma (groente- en fruithandel) kwam twee jaar geleden met het plan. Hij vond daarbij Johan van Marle (Uitgekookt maaltijdservice) aan zijn zijde. Jan Beens (Tripak Verpakkingen) sloot zich later bij hen aan. De gemeente werkte mee alsmede de Raad van State toen er bezwaren kwamen (zie onderaan). In fase 1 werd de grond bouwrijp gemaakt. Met de starthandeling van wethouder Veldhoen vorige week dinsdag werd fase 2 ingeluid. Ook wethouder Meijering meldde zich plus enkele ondernemers en bewoners uit de buurt. Voor laatstgenoemden zou er een informatiebijeenkomst zijn maar die bestond uit niet meer dan enkele informatiepanelen en de mogelijkheid om vragen te stellen. Nadat projectleider Jan Mark van de Berg had gesproken (”er is veel veranderd, in landschap en in terrein”) volgden Meijering (”na bloed, zweet en tranen een hele mooie dag”), Postuma (”blij hier te kunnen blijven”) en Van Marle, die het arbeidsethos ter plaatse prees.

Wethouder Veldhoen wordt geïnstrueerd voor het heien van de eerste paal.

Verkeersafwikkeling
Nu industrieterrein Spoorlanden de Oosterlandenweg oversteekt naar het oosten, heeft de gemeente besloten een verkeersplein aan te leggen op de kruising met de Spoorstraat. Op de gemeentelijke website wordt de situatie en de planning van de werkzaamheden beschreven (zie onderaan). Het doorgaande verkeer over de Oosterlandenweg krijgt op het nieuwe plein voorrang. Het doorgaande verkeer kan ongehinderd doorrijden. Het afslaande verkeer kan zich opstellen in de middenberm. Fietsverkeer kan met de middenberm de weg in twee etappes oversteken. De maximumsnelheid wordt teruggebracht naar 50 km/u vanaf de Zwolseweg. Daarvoor wordt een apart verkeersbesluit genomen.
De inrichting van de Oosterlandenweg is achterhaald door ontwikkelingen als de bouw van woonwijk ’t Meer, het Kulturhus en het plan Koster. De gemeente heeft opdracht gegeven voor een verkeerskundig onderzoek naar de functie en inrichting van de complete Oosterlandenweg.

Eén van de informatiebladen met het stedebouwkundig plan en de waterschapseisen.

Naamgeving
De straat op industrieterrein Spoorlanden 2 krijgt de naam Manenbergring. Het college neemt het advies van de Straatnaamcommissie over. In het gebied liggen de veldnamen Zwijnsleger, Zwijnshok en Manenberg. Een meerderheid van het college achtte de namen Zwijnsleger en Zwijnshok minder geschikt waardoor de keus viel op Manenberg. De term ‘ring’ wordt wel meer gebruikt in het gebied, zoals de Ring der Karthuizers als aanduiding voor een boerenerf. Daarom heeft de commissie een voorkeur voor ‘ring’ in plaats van ‘straat’ of ‘laan’.
Aangezien op de bewegwijzering al wordt verwezen naar bedrijventerrein ‘Spoorlanden’ en het feit dat de betreffende gebieden zeer dicht bij (zelfs tegenover) elkaar liggen, is ervoor gekozen om de nieuwe uitbreiding Spoorlanden 2 te noemen. Leveranciers weten de weg al te vinden en het gebied wordt alleen door een weg gescheiden. Komend vanuit Zwolle ligt links S1 en rechts S2.

De eerste zeven hectares zijn bouwrijp gemaakt.

Geparkeerde grond
In totaal is er 17ha grond aangekocht door de gemeente. Diverse boeren zijn uitgekocht en er is veel grond gekocht van de Hervormde Gemeente. Zeven hectare wordt nu ontwikkeld voor de drie bedrijven. In de toekomst kunnen zich eventueel meer bedrijven vestigen op het terrein. Wanneer noodzakelijk kunnen de resterende tien hectare, richting Zwolseweg, ontwikkeld worden. De tien hectare grond, die momenteel ongebruikt blijft, is ”geparkeerd” bij transportbedrijf Weezenberg, licht wethouder Veldhoen toe. Daardoor moest de grond afgewaardeerd worden tot de agrarische waarde waardoor een verliespost ontstaat van 3,1 miljoen Euro. Dat zijn niet de zorgen voor de bedrijven. Zij kunnen in IJsselmuiden blijven en hoeven geen ongebruikte ruimte elders of op Spoorlanden 1 te gebruiken. Feestelijk werd de start voor de nieuwbouw gevierd, die, verzekerde Johan van Marle, geheel duurzaam zal zijn. Met de ontginning en ingebruikname van Spoorlanden 2 wordt, zoals Meijering het uitdrukte, ”de nauwe verbinding tussen de drie bedrijven bestendigd.”

De drie initiërende ondernemers, v.l.n.r. Jan Beens, Erik Postuma en Johan van Marle.

Zie ook:
Spoorlanden mag Oosterlandenweg over
Verkeersplein Oosterlandenweg-Spoorstraat

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top