”Verbetering veiligheid” fietsers bij Broederpoort pakt averechts uit

”Verbetering veiligheid” fietsers bij Broederpoort pakt averechts uit

Gemeente, Nieuws 0 Comment

Getroffen verkeersmaatregel levert valpartij op en talloze uitroepen ”onhandig”

De herinrichting van de Ebbingestraten ter hoogte van de Broederpoort is voltooid. Na weken gestremd te zijn, ging de doorgaande fietsverbinding weer open. Met als verrassing een snelheidsremmende maatregel die een enkele passant doet vallen en de meeste passanten doet uitroepen: ”Wat onhandig is dit!” De gehele situatie staat haaks op het streven om paaltjes en andere obstakels op fietspaden te reduceren, een fenomeen dat hoog op het lijstje staat bij de Fietsersbond.

Kruising Broederweg
Na de verrassing van de archeologische vondst bij de Cellebroederspoort, heeft de gemeente nu zelf bij de Broederpoort voor een verrassing gezorgd bij de herinrichting van de Ebbingestraten. De kruising met de Broederweg is voor veel fietsers vanuit de binnenstad een doorgaande route onder de Broederpoort door het Stadspark in richting stadhuis, zwembad, kinderboerderij of de achterliggende stadsdelen.
Volgens een woordvoerder van de gemeente vinden er voor de poort veel ongelukken plaats tussen fietsers, komende uit het park, en automobilisten op de Ebbingestraat. Zij zouden de fietsers niet zien door de ”zichtbeperking van de poort”. Om die reden zijn de paaltjes onder de poort vervangen door een ”fietssluis” bestaande uit drie hekjes waar men tussendoor kan zigzaggen ter afremming van de snelheid.
Volgens een bewoonster van de Broederweg, die uitkijkt op de poort, zijn de maatregelen vooral genomen naar aanleiding van de pizzakoeriers op hun snelle fietsen.

Van de zes rode knipperlichten op de hoeken functioneerde er maar één.

Reactie gemeente
Woensdag werd het middelste van de drie hekjes geplaatst en kwam ’s middags een fietser ten val. De gemeente wou de zaak eerst zorgvuldig uitzoeken en kon daarom vandaag pas reageren. Inderdaad wil de gemeente ”obstakels op fietspaden zoveel als mogelijk is vermijden”, in lijn met een ander lopend project. De Fietsersbond pleit hier sterk voor (zie onderaan) en geeft tips voor overbodige of schade veroorzakende paaltjes en dergelijke (zie onderaan). Bij de Broederpoort zou het een ”uitzonderlijke situatie betreffen waarmee wij de ongevallen op de kruising proberen terug te dringen” aldus de gemeentelijk woordvoerster.
De hekjes zijn ”volgens de geldende richtlijnen geplaatst, maar de praktijk leert ons nu dat de maatvoering toch aan de krappe kant is,” vervolgt ze, ”en we gaan kijken of een iets grotere afstand tussen de hekjes soelaas biedt.” Op dit moment zou het middelste hek weggehaald zijn in afwachting van welke afstand tussen de hekjes ”voldoende remming en iets meer manoeuvreerruimte” biedt. Van de zes rode knipperlichten op de hoeken, functioneerde er gisteravond maar één.

Vragen GroenLinks
De raadsfractie van GroenLinks is ”zeer onaangenaam verrast door de wijziging in de situatie”. Ze wijzen op het coalitieprogramma ‘Nieuwe energie’ dat ”uitdrukkelijk kiest voor een inclusieve samenleving”. Volgens GroenLinks hoort daarbij ”dat bestaande fysieke belemmeringen worden weggenomen en dat er geen nieuwe worden gemaakt. Met dit hekwerk wordt de doorgang ernstig belemmerd bijvoorbeeld voor mensen per driewielfiets of bakfiets en voor slechtzienden”.
”Daarnaast plaatste de gemeente recent een bericht op haar website dat uit veiligheidsoverwegingen circa 180 paaltjes op fietspaden worden verwijderd,” volgens de raadsfractie, ”en moet bovendien verkeer uit twee richtingen wel door die ene smalle doorgang aan de parkzijde,” geeft de raadsfractie aan.
“Het intensieve gebruik van deze route maakt de nieuwe inrichting extra riskant” en daarom stelt GroenLinks vragen aan het college van B & W over eventuele andere maatregelen, toetsing aan toegankelijkheid, en bereidheid tot aanpassing op korte termijn. Wordt vervolgd.

De doorgang onder de Broederpoort wordt intensief gebruikt.

Laatste nieuws
De drie hekjes zijn donderdag geheel verwijderd waarmee de doorgang weer vrij is. Het gele bord Verkeerssituatie gewijzigd staat er nog wel – eenzaam en verlaten.

Zie ook:
Wie is er aansprakelijk voor gevaarlijke paaltjes? (Fietsersbond)
Restanten stadsmuur langs 1e Ebbingestraat ontdekt (okt. 2018)
1e Ebbingestraat geeft geheimen prijs (juni 2018)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top