GroenLinks Kampen dient zienswijze in tegen Luchtvaartnota

GroenLinks Kampen dient zienswijze in tegen Luchtvaartnota

Nieuws, Opinie, Politiek, Regionaal 0 Comment

Visie op toekomst luchtvaart schiet tekort volgens Niels Jeurink

De lang verwachte toekomstvisie op de Nederlandse luchtvaar is gepubliceerd onder de titel ’Verantwoord vliegen naar 2050’. „Maar zo verantwoord vinden wij het helemaal niet”, aldus Niels Jeurink, raadslid voor GL. „Want de luchtvaart mag van het ministerie gewoon blijven groeien zoals altijd al.” De Kamper afdeling van GL maakt op een aantal punten bezwaar tegen de ontwerp-Luchtvaartnota. Lelystad Airport komt vanzelfsprekend ook ter sprake.

Integrale visie
In de zienswijze uit de Kamper afdeling van GroenLinks haar zorgen over de ontwerp-Luchtvaartnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Allereerst ”lijkt de nota de groei van de luchtvaart mogelijk te maken en te omarmen en de gevolgen die dat heeft voor mens, natuur en milieu.”
GL mist de integrale visie op transport en de positie van de luchtvaart: “Luchtvaart is een middel om mensen en goederen van A naar B te verplaatsen. Bij visievorming daarop past een bredere overweging dan alleen op luchtvaart.” Daarop volgen een aantal vragen met als conclusie dat zo’n bredere overweging zeer wordt gemist.
“De Luchtvaartnota,” aldus GL, “is een sectorale nota pur sang geworden, geheel tegen de integrale trend (Omgevingswet!) in: een onbegrijpelijke tekortkoming.”

Coronacrisis
De Kamper politici wijzen op de nieuwe situatie door de coronacrisis. Volgens Dick Benschop (CEO Schiphol Groep) zijn we voor 2023 zeker niet terug op het oude niveau van 500.000 vluchten en kan dat zelfs nog langer duren.
De coronacrisis en de resulterende ingestorte, mogelijk blijvend lagere, vraag, biedt de kans en de noodzaak om de luchtvaart te herstructureren, af te stappen van de focus op groei en serieus in te zetten op duurzaamheid en leefbaarheid, aldus GL.
De koers van het luchtvaartbeleid, dat groei centraal stelt, is niet gewijzigd in de ontwerpnota. Er wordt ingezet op het voortzetten van zich al decennia voortslepende inspraaktrajecten parallel aan groeibeleid. In 2050 zouden zelfs 800.000 vluchten mogelijk meten zijn, aldus de minister.

Lelystad Airport
Uit de nota wordt eens te meer duidelijk, stelt de Kamper afdeling van GL, dat de luchtvaartsector een uitzonderingspositie wordt toegekend. Bovendien missen de Kamper politici een duidelijke uitspraak over het niet toestaan van nachtvluchten en vrachtvluchten van en naar Lelystad Airport.
Het verminderen van het aantal nachtvluchten op Schiphol en andere luchthavens lijkt de minister te koppelen aan opening van Lelystad Airport. Deze opening acht het ministere alleen mogelijk met laagvliegroutes en daaraan stelt de Luchtvaartnota geen grenzen.
Naast voornoemde punten vraagt de Kamper afdeling van GL om invoering van eerlijke beprijzing en het stimuleren van internationaal treinverkeer.
De zienswijze op de richting die het kabinet voorstaat over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020-2050, stelt GL niet gerust. En dat is nog mild uitgedrukt.

Zie ook:
Kampen ageert tegen gewijzigde vertrekroute
Overijssel ageert tegen ministerieel besluit
Provincie wijst Rijk op fouten in MER (video)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x