Overijssel ageert tegen ministerieel besluit over Vliegveld Lelystad

Overijssel ageert tegen ministerieel besluit over Vliegveld Lelystad

Nieuws, Politiek, Regionaal 0 Comment

”Eerst herziening luchtruim” terwijl Veluwe wordt ontlast

In een gezamenlijke zienswijze vragen zestien Overijsselse overheden aan de minister om pas een besluit te nemen over de openstelling van Vliegveld Lelystad na herziening van het luchtruimte. Provincie Overijssel en vijftien van haar gemeenten dringen daarop aan na allereerst een nieuwe luchtvaartnota. Ze benoemen randvoorwaarden bij eerdere openstelling. Voor vier Veluwse gemeenten is een ontlastende route vastgesteld waartegen Groen Links Kampen zich keert.

Luchthavenbesluit
”Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) en de Tweede Kamer moeten nu géén besluit nemen over het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport, dat momenteel ter inzage ligt.” Dat schrijven provincie Overijssel en vijftien Overijsselse gemeenten waaronder Kampen, Zwolle en Zwartewaterland. De overheden willen een ”gebundeld geluid” laten horen op het ontwerpbesluit van 11 januari jongstleden.
Ze dringen aan op een andere volgorde van besluitvorming. In de visie van de minister zou, ondanks het pas gereedkomen van de herziening in 2023, vliegveld Lelystad toch in 2020 open moeten gaan. De minister zou daarmee voorbij gaan aan discussies en een kernvraag in haar eigen Luchtvaartnota volgens de bezwaarders.
Wanneer er toch een besluit valt over het luchthavenbesluit, dan willen de gemeenten en de provincie een snelle stijging en daling van en naar het vliegveld. Bovendien wensen ze dan onderzoek naar de risico’s van vogelaanvaringen, een limiet van 10.000 vliegbewegingen per jaar tot herziening van het luchtruim en een op voorhand vastgesteld milieuplan.

Een gemanipuleerde foto op de website van GroenLinks.

Vertrekroute Veluwe
Om de rust boven de Veluwe te bewaren, hadden vier Veluwse gemeenten, waaronder Oldebroek en Elburg, zienswijzen ingediend tegen de beoogde laagvliegroute. Het Ministerie van IenW heeft laten weten dat ze nu een vertrekroute boven Hattemerbroek heeft kunnen vaststellen. Deze loopt, zoals gewenst, over minder bebouwd en bewoond gebied. Het gaat om ”de tijdelijke aansluitroute tot 2023 wanneer de herziening van het luchtruim is afgerond”.
Hiertegen ageert de Kamper fractie van GroenLinks. De nieuwe route, die bovendien als een mededeling komt, geeft nog meer overlast voor Overijssel, Kampen en haar kernen. Tot de herindeling gaan de vliegtuigen laag over omdat het luchtruim vol is. Ook over gemeente Kampen gaan op een hoogte van 900m tot 1800m. Omdat de fractie zoveel vragen krijgt, organiseert ze twee spreekuren. Woensdagavond was in Kampen de eerste. Maandagavond is er in Wilsum een tweede spreekuur van 19u30 tot 21u00 in café IJsselzicht.
Naast het luchthavenbesluit hebben de gezamenlijke overheden ook een zienswijze ingediend op de Verkeersverdelingsregeling. Die zou gebaseerd op een achterhaalde MER-rapportage. Voor alle partijen blijft het zoeken naar de balans tussen economie, veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid.

Zie ook:
Kamper gemeentebestuur spreekt zich uit over vliegveld Lelystad (feb. 2018)
Provincie wijst Rijk op fouten in MER over vliegbewegingen (mei 2018 – video)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top