Zwartendijk toch beoogde omleidingsroute

Zwartendijk toch beoogde omleidingsroute

Nieuws 0 Comment

Slaper definitief niet meer bruikbaar evenmin als andere wegen

 

Het hele gebied van de Kamperstraatweg tot de Zwartendijk staat deze weken op zijn kop. De aanleg van de klimaatdijk en de recreatieschutsluis hebben er één grote zandbak van gemaakt waar bulldozers en graafmachines af en aan rijden. In weerwil van toezeggingen en wensen van de verantwoordelijk wethouder is de Slaper permanent onbruikbaar geworden. Als omleidingsroute wordt nu, al is dat eerder verhinderd, toch gestudeerd op de Zwartendijk.

De Slaper is niet meer doorgaand.

Afgesloten Slaper door ignorantie
Aannemerscombinatie Isala Delta heeft bij het blokkeren van de Slaper voor alle verkeer zowel afspraken als politiek commentaar in de wind geslagen. Contractueel was vastgelegd dat de Slaper pas buiten gebruik gesteld mocht worden als er een omleidingsroute was (zie onderaan). In reactie op vragen vanuit de gemeenteraad, geeft wethouder Veldhoen vervolgens in de raadsvergadering van 31 maart jl. aan dat hij juridische maatregelen gaat onderzoeken als de Slaper de volgende dag nog dicht is. Nog geen twee weken later wordt er beton uit het wegdek verwijderd waarmee de route definitief onklaar gemaakt is.

De afgesloten Slaper (rechts) en de tijdelijke Nieuwendijk (links).

Afgesloten wegen door klimaatdijk
Meer wegen houden op te bestaan door aanleg van dijken voor de hoogwatergeul, die eind 2012 de naam Reevediep kreeg. Vanaf vorige week is de Venedijk definitief afgesloten en vanaf volgende week is de Chalmotweg voor het doorgaande verkeer niet meer toegankelijk. Tegelijk met de afsluiting van de Venedijk (voor het grootste deel) is de tijdelijke Nieuwendijk geopend, naast de vroegere Nieuwendijk die plaats maakt voor een brug. Over deze noodweg is eind 2015 juridisch gesteggeld (zie onderaan). De Kamperstraatweg is de afgelopen weken deels voor een deel open en deels gesloten geweest. Vanaf volgende week zou de historische en belangrijke verkeersverbinding weer helemaal open moeten zijn. Voor deze periode tot maandag 9 mei is bewust gekozen vanwege de (school)vakantie die dan ten einde loopt.

Een woud aan omleidingsborden.

Juridisch geharrewar over omleiding
Al voor de Slaper buiten gebruik werd gesteld, werd er gezocht naar een alternatieve route voor deze cruciale verkeersverbinding voor lokaal verkeer en landbouwverkeer. Naast veel ongemak en eventuele bedrijfsschade door het omrijden, geldt bovendien voor landbouwverkeer dat omrijden via de N50 of de Europa Allee onwenselijk is voor de veiligheid en de doorstroming. Eén mogelijk omleidingstracé stuitte op verzet in de politiek omdat dit tijdelijke tracé feitelijk op het definitieve tracé lag. Dat is strijdig met het (door de Raad van State afgewezen) bestemmingsplan. Bovendien zou de verleende vergunning voor een tijdelijk tracé juridisch niet waterdicht zijn en daarmee aanvechtbaar voor liefhebbers.

Graafmachines leggen de nieuwe dijk aan.

Zwartendijk als omleiding voor Slaper
Snel nadat de Slaper was afgesloten, vond het verkeer een sluiproute via de Zwartendijk. Even snel werd hier een stokje voor gestoken, beter gezegd een zogenaamde klappaal (zie onderaan). Aanvankelijk was de Slaper afgesloten met uitzondering van ”bestemmingsverkeer”. Door de opgebroken weg en de aanstormende zandwallen moet nu alle verkeer een doorgang zoeken. Daarvoor is nu toch weer de Zwartendijk in beeld en ambtenaren bestuderen de maatregelen die nodig zouden zijn want het passeren van met name vrachtverkeer is onmogelijk op delen van de smalle Zwartendijk. Deze oude zeewering heeft een groen en natuurrijk karakter maar als de plannen doorgaan, kan de Zwartendijk wel eens snel zijn naam eer aandoen.

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x