Schutsluis in Drontermeer gereed – bouw spuisluis gestart (video)
Nieuws, Regionaal, Video 29 oktober 2019, 0 CommentScheepvaartverkeer kan tot april beperkt door Reevesluis passeren
De bouw van de Reevesluis in het Drontermeer vordert gestaag. Het sluitstuk van Ruimte voor de River IJsseldelta bestaat uit meerdere onderdelen. De schutsluis is gereed en daarmee is de vrije doorgang voor schepen geëindigd. De bouw van de spuisluis ernaast is maandag gestart waarna de vispassage aangelegd wordt. Schepen krijgen tot april na aanmelding vier maal daags een tijdvenster van een half uur om te passeren.
Tijdsverloop
In februari vorig jaar sloeg Cora van Nieuwenhuizen, minister van I en W, de eerste paal voor de Reevesluis (zie onderaan). Haar voorgangster Melanie Schultz van Haegen had al eerder mijlpalen voor het Reevediep mogen zetten (zie onderaan). Anderhalf jaar na aanvang van het hoofdwerk van de Reevesluis konden afgelopen maandag de eerste schepen de nieuwe schutsluis passeren, vastgelegd door Kamper Nieuws (zie video).
Aanvankelijk zou dat historische moment om negen uur plaats vinden maar er hadden zich nog geen schepen aangemeld. Voor de verzamelde pers werd daarom een schip van Rijkswaterstaat door de sluis gevaren. Om half één passeerde het eerste vrachtschip, gevolgd door recreatievaart.
Om de bouw van de spuisluis niet te hinderen, zijn er restricties opgelegd aan het scheepvaartverkeer.
Schutverkeer
Schippers kunnen zich vier uur van tevoren aanmelden en krijgen dan een half uur tijd om te passeren. Dit geldt tot 1 april 2020. Dan sluiten de deuren van de Reevesluis en zal er echt geschut worden. De schepen worden in de schutsluis op- of afgeschut al naar gelang het te overbruggen verschil in waterniveau. Via de spuisluis kan het binnenwater gespuid, en het buitenwater gekeerd, worden. Via de vispassage kunnen vissen onafhankelijk van het schutverkeer passeren. De gehele Reevesluis moet in 2020 gereed zijn.
”De nieuwe sluis is berekend op een waterhoogte van 3m80 maar dat is een extreem scenario”, vertelt Evert Aukema. Volgens de technisch manager van Rijkswaterstaat is het peil van het Drontermeer vrij constant terwijl het peil van het IJsselmeer sterk op wind reageert.
De Roggebotsluis enkele kilometers verderop wordt overbodig en zal over enkele jaren worden afgebroken. Dit knooppunt in de verbinding tussen Kampen en Dronten zal vervangen worden door een (hoge) brug. De infrastructurele besprekingen en werkvoorbereidingen lopen al jaren.
In 2022 moet alles klaar zijn en gaat het Reevediep echt als overloopgeul meestromen.
Zie ook:
• Eerste fase Reevesluis gereed (april 2018)
• Reevesluis bij nader inzien duurzaam (maart 2018)
• Eerste paal Reevesluis geslagen door minister (feb. 2018)
• Ondertekening minister Schultz bekroning PR (dec. 2016 )