Historische kadekraan keert terug op IJsselkade

Historische kadekraan keert terug op IJsselkade

Geschiedenis, Nieuws 0 Comment

Na jaren voorbereiding terugkeer loskraan aanstaande

Tot 1969 heeft er aan de IJsselkade een smeedijzeren kraan gestaan waarmee honderd jaar schepen zijn gelost en geladen. De kraan was een vinding van een eeuw eerder en een replica wordt dit jaar teruggeplaatst aan de IJssel. Na jaren voorbereiding is vrijwel alles rond.

Fairbarnkraan
In de tweede helft van de negentiende eeuw werden er door geheel West-Europa heen havenkranen gebouwd naar een ontwerp van de Schotse ingenieur William Fairbarn die in 1850 daarop een patent kreeg. In Nederland zijn alleen Fairbairnkranen bewaard gebleven in Middelburg en Koog aan de Zaan.
Jan Elhorst, Kamper antiquair in ruste, zag de kraan in Middelburg en herkende hem uit zijn jeugd. Toen hij daarover sprak bij terugkeer van vakantie, raakten meer Kampenaren enthousiast. Zo werd in 2009 het initiatief geboren om een replica te bouwen.

Vergunningen
In 2010 schaarde het college en de dijkgraaf zich achter het plan. De gemeente heeft de bouwvergunning in 2020 verlengd met drie jaar en vorige maand is er een tijdelijk recht van opstal verleend. Met Enexis wordt overlegd hoe de hoofdgasleiding, die onder de IJsselkade loopt, te verleggen.
Bij de herbouw van een exact werkende replica, op vrijwel dezelfde plaats als vroeger tegenover de Marktgang, komt geen gemeenschapsgeld te pas. Het Kamper bedrijfsleven draagt bij evenals het Prins Bernhard Cultuurfonds. Binnen de stichting houdt Bert Weever zich bezig met de fondswerving. Bert Boerman, gedeputeerde in Overijssel, is ambassadeur van de stichting.

Foto uit de jaren zestig van de werkende kraan op de IJsselkade.

Arbowet
Stichting Herbouw Kadekraan Campen kreeg te maken met veel partijen voor de benodigde vergunningen, waaronder gemeente, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat. De arbowet bleek geen gebruik toe te staan van een nieuwe kadekraan met de techniek van 1869. Om die reden is de gerestaureerde kadekraan in Middelburg vastgezet.
In Kampen is echter afgesproken dat de loskraan bij evenementen, zoals Sail of Hanzedagen, in werking mag treden. In Middelburg zijn gedetailleerde tekeningen opgevraagd en in een CAD-bestand van 105 tekeningen zijn die beschikbaar voor de techneuten binnen de stichting.

Herbouw
Op de Pieter Zandt Scholengemeenschap is een schaalmodel gemaakt en leerlingen kunnen bij de herbouw participeren in een werk-/leertraject. De tandwielen worden gegoten met mallen die, naar de stichting hoopt, met een 3D-printer gemaakt worden.
De stadskraan Middelburg heeft inmiddels de monumentenstatus en de kadekraan in Koog op de Zaan staat op een bedrijventerrein. Als alles volgens plan verloopt, wordt Kampen straks de derde stad in Nederland met een niet van echt te onderscheiden historische kadekraan.

Zie ook:
Sail Kampen 2018 zonnig van start
Klimaat centraal tijdens Hanzecongres 2017 (video)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x