Provincie waakt over Molenbrug

Provincie waakt over Molenbrug

Nieuws 0 Comment

Cruciale verbinding door afsluiting Stadsbrug zorgvuldig nat gehouden

De hitte, die onze omgeving al twee weken in haar klamme greep houdt, doet niet alleen mens en dier zweten maar bijvoorbeeld ook asfalt. Wegbeheerders zijn alert en bij de Molenbrug heeft Provincie Overijssel maatregelen genomen. De verkeersverbinding over de IJssel is dezer dagen des te crucialer door de Stadsbrug, die sinds vrijdag afgesloten is. Evenals de N50 bij Hattemerbroek. Verleidelijk kijken zwetende fietsers, die de Molenbrug opgaan, hoe het asfalt onder hen gekoeld wordt.

Verhit
In onze omgeving spelen er weinig problemen met zwetend asfalt of betonnen wegvlakken die omhoog komen, vergelijkbaar met de breuk in het fietspad langs de Kamperstraatweg (zie onderaan). Dat had een andere oorzaak en is inmiddels gerepareerd. Waar in Nederland enkele gemeentes melden zout te gaan strooien ter bescherming van het wegdek tegen de hitte, is dat in Kampen niet aan de orde. Een woordvoerster van de gemeente houdt die optie wel open voor de toekomst. De beheerder van het landelijk wegennet, Rijkswaterstaat, meldt ook geen calamiteiten. Haar inspecteurs op de weg houden wel, zoals gebruikelijk, een vinger aan de pols. Bij knooppunt Hattemerbroek zijn er geplande werkzaamheden. Die afsluiting kan, samen met de afsluiting van de Stadsbrug, extra druk geven op de N764 waarin de Molenbrug voor een verbinding over de IJssel zorgt.

De sproei-installatie acherop een tankwagen van Van der Kolk uit Zwolle.

IJsseloversteek
De N764 (Meester J.L.M. Niersallee overgaand in Zwolseweg) is een belangrijke verbinding tussen Zwolle en Kampen. Pas in de jaren tachtig werd de N50 aangelegd, in aanvang van Hattemerbroek tot Kampen-Zuid. Het doorgaande verkeer vervolgde via de Molenbrug en IJsselmuiden, wat met de toenemende verkeersstromen onwenselijk bleek. Daarop is in 2003 de Eilandbrug in de N50 aangelegd. De Molenbrug kent nu weer een lokale functie waarbij tractoren en fietsers gebruik maken van een parallelbaan. Zowel deze rijstrook als de uit twee stroken bestaande hoofdrijbaan worden vanaf afgelopen dinsdag nat gehouden. In de middengeleider, die beide delen scheidt, is een sproei-installatie verwerkt die ’s winters met een zoutoplossing gladheid voorkomt. Dinsdag en woensdag werd de installatie, gevuld met een calciumchloride-oplossing gebruikt voor het bevochtigen van het wegdek. “Dat is ook een zout dus dat moet niet al te vaak worden gedaan,” zo licht een woordvoerster van de provincie toe.

De permanente sproei-installatie in de middengeleider van de Molenbrug.

Misvatting
Vanaf woensdag rijdt er dan ook elke twee uur een tankwagen van Van der Kolk over de brug om te sproeien en de wegdektemperatuur van 47°C bij te stellen. Daarbij is in principe hetzelfde concept van toepassing als na asfalteren, zoals nu plaats vindt bij knooppunt Hattemerbroek. Het is overigens een misvatting dat het asfalt smelt, zoals vaak wordt gebezigd tot in de media aan toe. ”Asfalt wordt aangebracht met een temperatuur van 150°C dus dat kan wel tegen een stootje”, merkt een provinciaal medewerker op. ”De toplaag van (bitumen)lijm en steentjes wordt heet en dat geeft een vettig oppervlak.”
Ter herinnering: Tussen Hattemerbroek en Kampen-Zuid is de N50 in beide richtingen dicht tussen vr 27 juli (22u) en vr 10 aug. (22u) en tussen Kampen-Zuid en Kampen van vr 10 aug. (22u) tot ma 13 aug. (5u). De Stadsbrug is vrijdag om 7u op slot gegaan voor gemotoriseerd verkeer tot wo 8 aug. (hoogstens tot 24u). Voor scheepvaart, dat niet onder de brug door kan, is de doorgang verhinderd van za 28 juli tot za 8 aug. Waar deze combinatie van afsluitingen tot overlast en soms discussie leidt, is een andere cruciale verkeersverbinding in de vakantietijd tijdelijk open gesteld. Dat raakt niet aan belangen voor vrachtverkeer of industrieterreinen maar wel aan de afsluiting van een hele woonwijk (zie onderaan). Het kan vriezen en het kan dooien. En het kan smelten.

De spanwijdte van de Molenbrug bedraagt 193,50m, de pylonhoogte 57m en de dekbreedte 19,40m.

Zie ook:
Spijkerman geeft startsein onderhoud Stadsbrug (juni 2018)
Afsluiting Stadsbrug bij groot onderhoud in zomermaanden onvermijdelijk (april 2018)
Nieuw fietspad Kamperstraatweg verzakt door betonbreuk (mei 2018)
Tijdens vakantie openstelling Noordweg (juli 2018)

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline terugkoppelingen
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x