Dowland Poëzieconcert brengt publiek terug naar de Renaissance

Dowland Poëzieconcert brengt publiek terug naar de Renaissance

Geschiedenis, Kunst & Cultuur, Nieuws 0 Comment

Luitspeler, dichter en sopraanzangeres bundelen hun talenten in Kamper Historisch Huis

Het tweede Dowland Poëzieconcert in het tweede weekeinde van november, met een mix van oude kunsten in een historische entourage, had niet misstaan ten tijde van de Renaissance. Patrick Broekema speelde de luit, Joalien van den Houten zong liederen en Kees Smits bracht liefdesgedichten ten gehore. De tijd van de 17e-eeuwse componist John Dowland herleefde. Met dank aan zijn werken.

Historisch
Toen Patrick Broekema jaren geleden met zijn vrouw het middeleeuwse pand betrok, sprak hij al de wens uit om daar bescheiden concerten te geven. Vrijdag 13 oktober en zaterdag 11 november was het zover. In de ruime kamer beneden, die hij daarvoor gereserveerd houdt, werd een huiskamerconcert gegeven. Zo’n dertig personen bezochten het poëzieconcert waarmee het beide malen uitverkocht was.
De entourage ademde de sfeer van de Renaissance. Het middeleeuwse pand in de Kamper binnenstad (zie onderaan), de oude houten lambrisering, de kroonluchters aan het plafond, de renaissanceluit van Broekema en niet in het minst de galajurk van Van den Houten. Mooie onderdelen die tezamen het spreekwoord staafden: het geheel is meer dan de som der delen.

Overgeleverd
Het programma met liederen van de 17e-eeuwse componist John Dowland en instrumentale luitstukken uit de renaissance werd afgewisseld met liefdesgedichten van Kees Smits. De vroegere Stadsdichter van Zwolle bracht, geïnspireerd door Frida Korla, zijn ”ergste gedicht” ten gehore. Daarna volgde echter een positief liefdesgedicht over een eerste ontmoeting in coronatijd die, hoe verboden ook in die tijd, eindigde in een kus. Smits is dankbaar voor de avond waarin ”hij een keer meer tijd krijgt dan vijf minuten,” merkt hij op met een knipoog.
Op de achtergrond van zijn voordracht, speelde Broekema soms zacht de luit. Ook het samengaan van het luitspel met de klassieke liederen door Van den Houten verliep in harmonie. De sopraan is dirigente van meerdere koren en zus van de bekende Kamper musicus Sander van den Houten. Joalien van den Houten zong liederen van Dowland en de liefdessores klonken soms dramatisch door in de zang.

Patrick Broekema bespeelt de luit.

Verhalend
Broekema is tevens gecertificeerd klokkenluider en deed vorig jaar mee aan een kunstwandeling samen met het inmiddels gesloten Galerie G (zie onderaan). Hij kent zijn (muziek)geschiedenis goed. Tussendoor vertelde hij over de vele soorten luit die er bestaan en zijn droom om straks een tiensnarige luit aan te schaffen, typisch renaissance. De luit deed rond 1600 zijn intrede in Europa en is waarschijnlijk afgeleid van de Arabische luit. Al voor onze jaartelling bestond er een vergelijkbaar instrument in het oude Egypte.
De gespeelde muziek komt uit een overgangstijd van renaissance naar (vroege) barok. Veel overgeleverde muziek werd aan het hof gespeeld. Bij een optreden tijdens de Hanzenacht in het Biermuseum (zie onderaan) vertelde hij al een smakelijke anekdote over de ’hit’ van toen bij lynchpartijen. Smakelijk eindigde de avond ook met een drankje en een hapje. Langzaamaan keerde het publiek terug van de renaissance in de huidige tijd.

Zie ook:

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Back to Top

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x