Circulaire infrastructuur begint bij Kampen

Circulaire infrastructuur begint bij Kampen

Nieuws, Politiek, Zakelijk 0 Comment

Staatssecretaris opent eerste Nederlandse circulaire viaduct

Op het bouwterrein van de Reevesluis is maandag het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland geopend. Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, kwam daarvoor naar het water op de grens van Kampen en Dronten. Ze opende het korte viaduct op de eerste dag van de Week van de Circulaire Economie. Het project valt binnen een open leeromgeving waarmee stappen gezet worden richting een circulaire infrastructuur.

Circulariteit
Kort gezegd staat de circulaire economie tegenover de huidige gewoontes van steeds nieuwe producten aanschaffen, gebruiken en weggooien. Van Veldhoven benadrukte in haar toespraak dat we maar één aarde kennen met een eindige hoeveelheid grondstoffen. Aanvankelijk was een bezoek van de minister aangekondigd, die al eerder bij de Reevesluis was (zie onderaan). Voordat nu de staatssecretaris sprak, werden vertegenwoordigers van de samenwerkende partners aan de tand gevoeld over circulair wensen, denken en doen.
Michèle Blom, directeur- generaal Rijkswaterstaat (RWS), Diederik Oosting, directeur Consolis Spanbeton en Jeroen Bonekamp, directeur Van Hattem en Blankevoort. Bij dit laatste aannemingsbedrijf was het idee gerezen en de initiatiefnemers Esther van Eijk en Stan Kerkhofs verhaalden kort daarover het idee rees. In december is het testviaduct geplaatst en in de video onder het artikel daarover vertellen ze dat eveneens (zie onderaan).

V.l.n.r. Jeroen Bonekamp, Diederik Oosting, Michèle Blom, Esther van Eijk en Stan Kerkhofs.

Grondstoffen
Hergebruik van materialen is de toekomst. Alle partners onderstreepten dat. Binnen de wegenbouw komt hergebruik van asfalt al veel voor. Met dit viaduct wordt een volgende stap gezet naar een volledig circulaire infrastructuur in 2030. Daarnaar wordt gestreefd, vertelden Van Veldhoven en Blom, om aan de klimaatdoelstellingen van Parijs te voldoen. De testopstelling bij de Reevesluis is modulair opgebouwd en alle elementen kunnen hergebruikt worden. In theorie krijgt het viaduct aldus een levensduur van 200 jaar en bespaart het veel grondstoffen.
Van Eijk noemde vier punten waarop we moeten ’omdenken’. Haar motto ”afval is een ontwerpfout” geeft aan dat we anders moeten denken. Ook moeten we anders luisteren en vooral naar elkaar. We moeten anders kijken, zonder angst voor het onbekende. Tenslotte moeten we anders doen en keuzes maken.

Leeromgeving
Delen is een ander kernwoord. Niet alleen van materiaal maar ook van kennis. Daarom is rondom dit project een open leeromgeving opgezet. Samen leren noemde Blom als één van uitdagingen in dit project naast duurzaam renoveren en jonge mensen aantrekken met duurzaamheid. Veel kunstwerken (bruggen en viaducten0 stammen uit de wederopbouwtijd en zijn toe aan vervanging. Vorig jaar heeft RWS het betonakkoord gesloten en duurzaamheid wordt voortaan meegenomen in de aanbestedingen.
Van Veldhoven schetste hoe je met samenwerken verder komt. Ze belde vervolgens met commercieel directeur Jan-Johan Kamstra die met ’zijn’ elektrische truck van WierdaHybrid als openingshandeling over het eerste circulaire viaduct van Nederland reed. De Week van de Circulaire Economie kende daarmee een volwaardige aftrap aan Kamper wateren.

Eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland.

Zie ook:
Reevediep testomgeving eerste circulair viaduct (dec. 2018)
Reevesluis bij nader inzien duurzaam (maart 2018)
Eerste paal Reevesluis geslagen door minister IenW (feb. 2018 – video)
Eerste fase Reevesluis gereed en bouw vervolgt (april 2018)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top