Wie leidt in Kampen de toeristen rond?

Wie leidt in Kampen de toeristen rond?

Achtergrond 0 Comment

Stadswandelingen aangeboden vanuit liefhebberij en als broodwinning

Wereldwijd is de toeristische sector in opkomst en zo ook in Kampen. Zowel gemeente als ondernemers pikken daar graag een graantje van mee. Via Kampen Marketing zet de gemeente in om toeristen te behagen en naar Kampen te lokken. Daar worden de toeristen, van buiten maar ook van binnen de stad, opgewacht door meerdere aanbieders van stadswandelingen, zowel commercieel als niet-commercieel. En daar gaat de schoen wringen. Hoe wordt de koek binnen Kampen verdeeld?

Spelers
Het aantal spelers op de toeristische markt neemt toe. cultuurZIEN organiseert al twintig jaar stadswandelingen. De laatste jaren hebben zich daar ’Kampen and Beyond’ en ’Het Kampen van’ bijgevoegd. Toeristen van buiten komen vaak terecht bij Tourist Info. Daarnaast kunnen toeristen, maar ook bedrijven en organisaties, terecht bij KamperUitjes en Kamper Events. Zij organiseren toeristische activiteiten en evenementen voor de stad of bedrijven. Indien benodigd schakelen ze daarvoor derden in. Dat kunnen aanbieders van stadswandelingen zijn die zelf ook een breder assortiment aanbieden.
Zo verzorgt cultuurZIEN, naast haar wandelingen, workshops en educatieve activiteiten. Soms duikt Carin Koopman diep in een historisch of cultureel onderwerp en maakt daarvan samen met haar partner videoreportages (zie onderaan). Vanuit ’Het Kampen van’ biedt Jeroen Linderhof zich aan als persoonlijke gids en kan ook educatie ter hand nemen. Tijdens de Hanzedagen in Rostock verzorgde hij reportages als correspondent voor Kamper Nieuws (zie onderaan). Alle spelers oriënteren zich nadrukkelijk internationaal. Minder bekende beschikbare stadsgidsen zijn de ambassadeurs van de Stadskazerne of bijvoorbeeld Ridder Dolf. Bij laatstgenoemde laat het thema en de rode draad van de rondleiding zich raden – de middeleeuwen.

Jeroen Linderhof (het Kampen van) verzorgt als lokale ondernemer stadswandelingen.

Oudgedienden
Tourist Info is de aloude VVV in een nieuw jasje gestoken. Deze organisatie heeft een groep vrijwilligers achter de hand die zij in kan zetten bij de aanvraag voor een stadswandeling. Daaronder bevinden zich oudgedienden als Jan Visser en Cor Adema, die een respectabele staat van dienst hebben. Cor Adema treedt soms op als correspondent voor Kamper Nieuws en werkt mee aan een serie over historische schoolplaten (zie onderaan). Desgevraagd laten Tourist Info en Kamper Events weten dat de toewijzing van aanvragen voor rondleidingen afhankelijk is van de vraag. Zij brengen eerst de wensen van de aanvrager in beeld en koppelen vervolgens een gids aan de groep of toerist.
Zo gaan Cor Adema en Roeland Tameling namens Kampen Marketing ook te werk. Adema licht toe dat de eisen aan een stadsgids niet onderschat moeten worden. Zelf heeft het oud-raadslid ook jarenlang aan zijn kennisvergaring gewerkt. Hij heeft recent een masterclass georganiseerd voor potentiële stadsgidsen en voor hen wordt door hem in de eerste week van september een stadswandeling georganiseerd. Adema, gepensioneerd leraar, zou graag zien dat er een zekere vorm van certificatie ingevoerd wordt om het kaf van het koren te scheiden.

Carin Koopman (cultuurZIEN) verzorgt al jaren stadswandelingen, vaak rondom een thema.

Ondernemers
Tameling oriënteert zich als stadsmarketeer op de gehele toeristische sector. Hij is werkzaam voor Kampen Marketing. Gemeente Kampen heeft daarin haar toeristische en marketingactiviteiten ondergebracht. Vorige week werd gesproken over de ”zilvervloot” naar aanleiding van het toenemend aantal grote cruiseschepen. Als straks de zilvervloot Kampen binnenvaart, wordt er gekeken naar hun wensen en behoeftes, vertelt Tameling. Opdrachten worden niet zonder meer verstrekt aan toeristische ondernemers die voor hun broodwinning werkzaam zijn.
Dat betekent dat de commerciële Kamper toeristische ondernemers, waarvan hierboven enkel de bekendste zijn genoemd, moeten blijven wedijveren met de vrijwilligers. Er bestaat geen verdeelsleutel of beleid, laten Kampen Marketing en Tourist Info weten. Wel kondigt Tameling aan dat er binnenkort een nieuwe website komt waarop het gehele aanbod van stadsgidsen en toeristische mogelijkheden wordt vermeld. Nu moet dat aanbod nog wel gevonden worden door toeristen, nadat ze Kampen in het vizier hebben gekregen. In theorie kunnen in dat overzicht duizenden stadsrepresentanten staan. En wie brengt immers niet graag zijn prachtige, monumentale en historische stadje aan de IJssel onder de aandacht? Want om in marketingtermen te blijven, alle inwoners vormen in feite ambassadeurs van hun stad.

Jan Visser (links) verzorgt als (geroutineerd) vrijwilliger stadswandelingen.

Zie ook:
Ternauwernood bood cultuurZIEN kijkje in laat-gotisch huis (video)
cultuurZIEN brengt documentaire uit over bedevaart naar Kevelaar (video)
Geschiedenisles met schoolplaten (deel 2)
Raakvlakken Astronomische klok en Hanzetentoonstelling in Rostock (video)

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Back to Top